Siirry sisältöön

73 hakutulosta

Joukkoliikenteen ympäristövaikutukset HSL:n järjestämässä joukkoliikenteessä uusiutuvan energian osuus on raideliikenteen vihreän sähkön ansiosta noin 30 prosenttia ja lisäksi lähes 70 % HSL-alueen bussiliikenteestä hoidetaan vähäpäästöisillä EEV- ja Euro6-luokan busseilla.
Uusiutuva energia Valtio, kunnat ja kuntayhtymät tuottavat ja hankkivat vuosittain mittavia määriä sähkö- ja lämpöenergiaa. Sähkömarkkinoiden avauduttua kuntien asema paikallisena energiantuottajana on muuttunut. Nykyisin kunnat voivat toimia energiantuottajina, hankkijoina tai molempina.
Energiakatselmukseen sisältyy kohteen lämmön, polttoaineiden, sähkön ja veden kannattavien säästömahdollisuuksien selvitys valittavan katselmustoiminnan ohjeiden osalta soveliaimman katselmusmallin mukaisesti sekä uusiutuvien energiamuotojen käyttömahdollisuuksien arviointi kohteessamme.
Yhteenveto paineilman energiankulutuksesta ja säästötoimenpiteiden vaikutuksista sähkön, lämmön ja veden kulutukseen.
.  Ostaja myy lämmöntoimittajalle tarvittavan sähkön ja veden (ei omia liittymiä).  Energian hinta (70% kokonaishinnasta) on sidottu ainoastaan pääpolttoaineen hintaan (Pelletti, PIX Pellet Nordic).  Uusiutuvan energian osuus kokonaistuotannosta on yli 98% (vaatimus vähintään 70%) Tomi Suomalainen 29.8.2014 6
PERUSTIEDOT Lukumäärä kpl 10 10 10 10 10 Käyttöikä vuotta 10 10 10 10 10 Laskentakorko % 5 5 5 5 5 Sähkön hinta EUR/kWh 0.096 Leveys cm 60 Syvyys cm 60 Korkeus cm 186 Tuote A+++ A++ A+ A Yksikkö 5 Hankintakustannus Ostohinta sis. toimituskulut, kappaletta kohden EUR/kpl 895 918 919 917 EUR/kpl HANKINTAKUSTANNUS KAPPALETTA KOHDEN 895 918 919 917 Energiakustannus Energiankulutus laitetta
Vähintään1 XX % tarjottavissa kuljetuksissa käytettävästä energiasta on uusiutuvaa energiaa, liikennebiokaasua tai sähköä.
Sähkön hinta kattaa sähköenergian, sähkön siirron ja sähköverot. Liikennöitsijän maksaman sähköenergian hinnan määrää markkinahinta, jonka päälle lisätään Turku Energian kate. Taulukossa 3 on esitetty edellä kuvatut sähköbussiliikenteen omistus- ja vastuusuhteet suomalaisilla kaupunkiseuduilla. 42 Taulukko 3.
Vaunu käyttää myös sähköä huomattavasti vähemmän kuin muu kalusto ja on kulkuominaisuuksiltaan erinomainen eli vaunun tärinä ja melutaso ovat huomattavan pienet. Uudet raitiovaunut tarvitaan sekä Helsingin lisääntyvää raitiotieliikennettä varten että korvaamaan vanhoja raitiovaunuja, jotka joudutaan poistamaan liikenteestä lähivuosina niiden taloudellisen käyttöajan päättyessä.
Vertailuperusteena kokonaistaloudellisuus Molemmissa hankinnoissa käytettiin avointa menettelyä ja sähköistä huutokauppaa. Tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjouspyynnössä IT-laitteiden aiheuttamat ympäristövaikutukset otettiin huomioon sekä teknisten eritelmien että vertailuperusteiden avulla.