15 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Poikkeuksena ovat kuljetuskäyttöön hankittavat bensiini- ja dieselhenkilöautot, joiden hiilidioksidipäästön on oltava alle 150 g/km (Euro 5 -päästötaso). Takseissa ja yhteiskäyttöautoissa suositaan vähäpäästöisiä.
arvonlisäykseen eräillä sektoreilla Teräksen- sekä sellun- ja paperintuotannon ominaisenergiankulutus Henkilöliikenteen ominaiskulutus eri liikennemuodoilla Tavaraliikenteen ominaiskulutus eri liikennemuodoilla Ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2-päästöt käyttövoimittain Ensirekisteröityjen henkilöautojen polttoaineen keskikulutus Tietoja ensirekisteröidyistä henkilöautoista - Bensiini
Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –20 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 4 % (bensiini), 12 % (diesel) ja 9 % (E85). Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –7 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 3 % (bensiini), 8 % (diesel), 8 % (E85) sekä 10 % (hybridi).
Käyttötarve ratkaisee sen, mikä on sopivin • • • korimalli ja kokoluokka. autotyyppi (bensiini, diesel, hybridi, kaasuauto, ladattava hybridi, täyssähköauto, jne.) varustelu jne.
(Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, 2019) Taloudelliset tiedot Bensiinin keskihinnat vuodelle 2018 olivat: Bensiini 95 E 10 1,52 €/l Bensiini 98 E 5 1,61 €/l (Tilastokeskus, 2018) Kotihoidon kustannukset bensiiniautoilla vuonna 2019: 9 kk Bensiini 95 E 10 Bensiini 98 E 5 4 725,68 € 5 005,49 € Sähköautojen hinnat vaihtelevat paljon, mutta keskimääräisesti noin 35 000 € saa perussähköauton
Suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon se, että vielä nykyään uudet käyttövoimat usein lisäävät kokonaiskustannuksia ja käytettävyys (toimintamatka, luotettavuus, tankkaus/lataus) saattaa olla bensiini- tai dieselautoon verrattuna heikompi.
Suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon se, että vielä nykyään uudet käyttövoimat usein lisäävät kokonaiskustannuksia ja käytettävyys (toimintamatka, luotettavuus, tankkaus/lataus) saattaa olla bensiini- tai dieselautoon verrattuna heikompi.
Suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon se, että vielä nykyään uudet käyttövoimat usein lisäävät kokonaiskustannuksia ja käytettävyys (toimintamatka, luotettavuus, tankkaus/lataus) saattaa olla bensiini- tai dieselautoon verrattuna heikompi.
seuraavasti: bensiini 58 %, bensiini/sähkö-hybridi (ladattava) 20 % diesel 11 %, sähkö 10 % ja muut vaihtoehtoiset käyttövoimat 2 %.
Kun bensiini korvataan liikennekäytössä maakaasulla, hiilidioksidipäästöt vähenevät noin 25 prosenttia. Biokaasulla voidaan saavuttaa vielä suurempia päästövähenemiä.