Siirry sisältöön

65 hakutulosta

Pakettiautojen energiankulutus- ja hiilidioksidipäästövaatimukset suositellaan asetettavaksi kokoluokittain, koska iso auto yleensä kuluttaa enemmän kuin pieni. Tarkemmin asiasta on tavarankuljetuspalveluiden hankintaohjeessa. Raskaan kaluston osalta suositukset löytyvät kysymyksen yhdeksän kohdalta.
Ohjeessa esitetyt esimerkit koskevat niitä ympäristövaikutuksia, jotka Laki ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa (1509/2011) velvoittaa huomioimaan: energiankulutus, hiilidioksidipäästöt ja säännellyt pakokaasupäästöt.
Määritä tavoitteet Uudiskohteessa energiankulutus perustuu tuotannon tai kapasiteetin kautta saavutettuihin laskennallisiin kulutuksiin. Kulutuksen arvioinnin lähtökohtana on perusteltua hyödyntää parhaan käytettävissä olevan tekniikan ja energiatehokkaimpien laitteiden hyödyntämistä.
Tuotteiden käytön aikaisista ympäristövaikutuksista energiankulutus on merkittävin tekijä. Laitteen energianhallintaominaisuuksilla (esim. virransäästötilat) ja niiden aktiivisella hyödyntämisellä voidaan vähentää merkittävästi IT‐laitteiden energiankulutusta.
Kaarimaljoista saatuja hyviä kokemuksia ja tuloksia hyödynnetään HUS:ssa myös muiden kertakäyttötuotteiden vähentämisessä • P esun (kone, käyttötottumukset esim. vajaatäytöt) energiankulutus on avainasemassa ympäristövaikutuksissa. • E nergiatehokkuus tulisi huomioida koneita hankittaessa. Lisätietoja: HSY / Minna Partti, puh. 09 1561 2661, minna.partti(at) hsy.fi Taulukko 1.
Henkilöautojen energiamerkintä kertoo kunkin automallin energiankulutus- ja päästötiedot. Oheisesta taulukosta näet mitä energiamerkinnän päästöluokkaa eri NEDC CO2 -päästöt ja polttoaineenkulutus vastaavat.
Esimerkiksi kasvihuonetuotteiden osalta kasvihuoneen energiankulutus on merkittävin ilmastovaikutusten aiheuttaja, sillä energia voi aiheuttaa, jopa yli 90 prosenttia kasvihuonetuotteiden ilmastovaikutuksesta. Tähän voidaan hankinnalla vaikuttaa vaatimalla, että XX prosenttia kasvihuoneen käyttämästä energiasta on tuotettu uusiutuvilla energialähteillä.
Rakennusten energiankulutus aiheutuu käytönaikaisesta lämmityksestä, mahdollisesta jäähdytyksestä sekä rakennuksessa olevien sähkölaitteiden ja valaistuksen energiankäytöstä. Energiankulutustavoitteet tulee asettaa sähkön-, lämmön- ja vedenkäytölle sekä mahdolliselle muulla tavoin toteutettavalle jäähdytykselle.
Kuorma-autoilla ei ole virallisesti hyväksyttyä energiankulutus-/hiilidioksidipäästötietoa, joten tämän tyyppiselle kalustolle ei voida asettaa energiatehokkuuden tai CO2-päästöjen vähimmäisvaatimusta tai päästörajoja.
Laissa julkiset hankintayksiköt on velvoitettu huomioimaan tieliikenteen moottoriajoneuvojen energiankulutus, hiilidioksidipäästöt ja typenoksidi-, hiilivety- ja hiukkaspäästöt. Näiden lisäksi hankintayksikkö voi halutessaan huomioida myös esimerkiksi melupäästöt. Velvoite koskee N-luokan kuljetusajoneuvojen hankintaa, mutta ei esimerkiksi työkoneiden tai urakoiden hankintaa.