Motivan uutiset 2024
Muut rahoitusmallit ovat yhä yleisempiä kuin ESCO
ESCO- ja energiatehokkuuspalveluiden tarvekartoituksen tulokset ovat nyt valmiina. Suurimmalle osalle vastaajista ESCO-hankintamalli oli tuttu, vaikka monikaan vastaajista ei ollut itse osallistunut varsinaiseen hankintaprosessiin. Hankintoja ESCO-mallilla on tehty eniten lämmitykseen ja lämmöntuotantoon, ilmanvaihtoon, automaatioon ja hukkalämmön hyödyntämiseen liittyvissä hankkeissa.
“Uuden Energiatehokkuusdirektiivin (EED) velvoitteiden ja direktiivin kansallisen toimeenpanon suunnitteluun liittyen laadittiin tarvekartoitus. Tarvekartoituksen tulokset on nyt saatu valmiiksi. Kävi ilmi, että vaikka malli on tuttu, niin energiatehokkuushankkeiden rahoituksessa käytetään enemmän muita ratkaisuja, kuin ESCO-rahoitusta tai leasing-malleja”, kertoo Motivan asiantuntija Tanja Hyvönen.Motivan toteuttamassa kyselyssä vastaajia oli yhteensä 58. Vastaajat jakautuvat yritysten edustajiin (34), julkisten organisaatioiden edustajiin (17) sekä ESCO-toimijoihin (7).
Muut kuin energiatehokkuutta parantavat hankinnat menneet edelle
Suurimpana esteenä energiatehokkuutta parantaville hankinnoille ovat olleet muut edelle menevät hankinnat, mikä voi viitata kiireeseen ja siihen, että ei välttämättä kuitenkaan tunnisteta energiatehokkuuspalvelumalleilla toteutettujen hankkeiden kiirettä helpottavia mahdollisuuksia. Muut edelle menevät hankinnat voivat viitata myös rahoituksen haasteisiin, joten ehkä palvelusopimuksia ei vielä osata harkita.Organisaatioissa on paljon omaa osaamista energiatehokkuushankkeisiin liittyen, mutta resurssien käyttöä hankaloittaa usein suuri työkuorma. Ulkopuolelta ostettu osaaminen liittyy paljolti energiatehokkuuspotentiaalien selvittämiseen, vähemmän hankkeiden toteuttamisvaiheeseen. Kyselyyn vastanneet toivoivat hankkeiden eteenpäin viemiseksi muun muassa valmiita EPC-mallisopimuksia, tarjouspyyntöaineistoja, esimerkkejä toteutetuista hankkeista ja ohjeita. Näitä aineistoja onkin jo olemassa Motivan ESCO-sivuilla.
Lisäksi toivottiin apua energiatehokkuushankkeen strukturoimiseksi ja sen kannattavuuden määrittelemiseksi sekä säästöjen varmentamispalveluita. Myös koulutusasiat kiinnostivat. ESCO-toimijat puolestaan kaipaavat apua EPC-hankintamallin tunnettuuden ja tilaajien osaamisen lisäämiseksi EPC-hankkeisiin liittyen. Apua toivottiin saatavan webinaareista, verkkosivuilta, verkkokoulutuksista, lähikoulutuksista ja yksilöllisestä hankekohtaisesta tuesta projektien johtamiseen.
Uudessa Energiatehokkuusdirektiivissä (EED) on tavoitteita energiapalveluiden edistämiseksi. Energiapalvelumarkkinoita kehitetään edelleen tukemalla energiapalvelumarkkinoiden asianmukaista toimintaa, esimerkiksi tukemalla puolueettomien neuvojien toimintaa ja poistamalla turhaa sääntelyä ja muita esteitä. Markkinoille on houkuteltava lisää yksityistä pääomaa rakennusten korjausmäärän nostamiseksi ja tuotava lisää asiantuntemusta sekä luotava innovatiivisia liiketoimintamalleja.
Lisätietoja:
Motiva Oy
asiantuntija Tanja Hyvönen
tanja.hyvonen@motiva.fi
puh. 050 591 1844
Energiatehokkuus- ja ESCO-palvelut
Energiatehokkuuspalveluiden tarvekartoituksen tiivistelmä 2024 (pdf) (401.1 KB)