Muut tiedotteet 2022

14.9.2022 12.00

BF: Korotettu materiaalikatselmusrahoitus elintarvikealan yrityksille

Materiaalitehokkuuden edistäminen elintarvikealalla on entistä tärkeämpää. Hävikki ja hukka on minimoitava, sillä monista raaka-aineista on pulaa ja hinnat ovat korkealla. Yritysten on toimittava vastuullisesti ympäristöä säästäen ja mahdollisimman kannattavasti.

Materiaalitehokkuuden sitoumukset ovat elinkeinoelämän ja valtionhallinnon välinen vapaaehtoinen toimintamalli ja yksi keskeinen työkalu Suomen matkalla kiertotalousyhteiskunnaksi. Elintarvikeala osoitti edelläkävijyyttä ja aloitti materiaalitehokkuuden vapaaehtoisen sitoumustoiminnan jo vuonna 2019. Nyt on meneillään toinen sitoumuskausi.

Business Finland haluaa yhdessä Motivan kanssa kannustaa elintarvikealaa yhä parempaan materiaalitehokkuuteen. Haluamme edistää materiaalikatselmusten teettämistä, sillä niistä saadut tulokset ovat erinomaisia. Katselmuksen avulla päästään kiinni tuotannossa syntyvään hävikkiin ja löydetään uusia ratkaisuja hävikin vähentämiseksi, jätteen minimoimiseksi ja kustannusten säästämiseksi. Materiaalikatselmus on hyvä materiaalitehokkuuteen sitoutumisen työkalu.

Korotettu materiaalikatselmusrahoitus

Tarjoamme materiaalitehokkuuden sitoumuksessa mukana oleville tai sitoumukseen liittymistä harkitseville Elintarviketeollisuusliitto ry:n, Päivittäistavarakauppa ry:n ja Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n jäsenyrityksille korotettua materiaalikatselmusrahoitusta aikavälillä 14.9.–9.12.2022. Rahoitus on haettava tällä aikavälillä, mutta katselmus voidaan tehdä myös vuoden 2023 aikana.

Korotettu materiaalikatselmusavustus on 60 prosenttia materiaalikatselmuksen kokonaiskustannuksista (normaalisti avustustaso on 50 prosenttia). Yhteen katselmukseen voi saada enintään 30 000 euron avustuksen.

Samaan yritykseen voidaan tehdä useampia katselmuksia eri katselmuskohteisiin.Mikäli samaan yritykseen tehdään useampia katselmuksia ja yritys saa hankintaansa yli 50 prosenttia rahoittajan myöntämää tai muuta julkista tukea, on noudatettava lakia julkisista hankinnoista. Tällöin hankinta pitää kilpailuttaa hankintalain mukaisesti, jos sen arvonlisäveroton kokonaisarvo on vähintään 60 000 euroa (Hankintalakiohje).

Muilta osin voimassa ovat .

Korotetusta materiaalikatselmusrahoituksesta kiinnostuneiden elintarvikealan yritysten kannattaa toimia ripeästi: korotettua rahoitusta on käytettävissä siihen saakka, kunnes käytettävissä oleva valtuus on sidottu!

Business Finland ja Motiva järjestävät aiheesta informaatiotilaisuuden 22.9.2022.

Ilmoittaudu infotilaisuuteen

Business Finland