Pressmeddelanden 23.3.2021

Man ska komma ihåg att beakta solcellssystemen vid arbete på tak

Solcellsanläggningar som monteras på taket kommer också att synas i vardagen inom andra sektorer i takt med att panelerna blir allt vanligare på taken på både småhus och större fastigheter och i deras närhet.

”Vid placeringen av solpaneler måste man ta hänsyn till de normala underhållsuppgifterna i fastigheten, såsom service av olika ventilationssystem, rökkanaler, kommunikationssystem eller annan teknik på taket. Man kan bli tvungen att utföra dem under mycket varierande förhållanden, i vilket fall paneler kan göra det svårt att utföra underhållsarbeten", påminner tekniske experten Matti Orrberg från Finlands Elentreprenörsförbund STUL rf.

Snöhinder ska beaktas vid placeringen av panelerna

Man bortser ofta från snöhinder vid placeringen av panelerna. I värsta fall placeras panelerna så att snö som faller ovanpå dem har en direkt väg över snöhindren.

"Man bör lämna ett mellanrum på minst 1,5 till 2 meter mellan snöhindren och panelerna, där den rinnande snön kan bilda drivor", tillägger Orrberg.

Det har varit ett bekymmer för underhållspersonalen att bevara panelerna säkra och hela exempelvis om man inte observerar dem när de är snötäckta.

Se till att märkningen och instruktionerna är korrekta

Det är i första hand ägaren av en elinstallation som är ansvarig för de tekniska systemen på sin fastighet och för ett säkert arbete på fastigheten. Fastighetsägaren måste alltid instruera alla potentiella aktörer om de tekniska aspekterna av sin fastighet. Denna skyldighet kan ibland glömmas bort av ägaren till ett småhus.

”Man måste till exempel komma ihåg att berätta för sotaren om solpanelerna på taket. Detta skulle kunna vara en rekommendabel extra plats för märkning av solcellsanläggningar: en skylt skulle kunna sättas upp på alla rutter som leder till taket om att det finns solcellspaneler på taket. Bäst vore det om man ännu skulle kunna ge de olika aktörerna en positioneringsritning över panelerna, deras ledningar och andra enheter innan de beger sig ut på taket”, säger Orrberg.

Paneler och solcellssystem är säkra bara de har installerats korrekt av yrkesmän. Efter stormar och vintern rekommenderas det dock alltid att man inspekterar panelsystemen åtminstone genom att se och känna efter - utan att använda mätutrustning. Det bör inte någonstans förekomma någon röklukt eller höras knastrande ljud och panelerna och ledningarna bör vara på plats.

Löv och annat skräp bort från taket

Löv från träd och annat skräp måste också städas bort från taket vid inspektioner av panelerna för att förhindra att en lövhög som samlas i ett hörn i värsta fall orsakar lokal uppvärmning i ledningar eller annan utrustning.

Om möjligt kan man också ta en titt på solcellssystemets centralenhet, dvs. invertern, redan innan man går upp på taket, för att kontrollera att den inte ger larm. Även om det är något fel på systemet är det högst osannolikt att en person skulle få en elektrisk stöt av panelerna. En person bör då råka komma i kontakt med både plus- och minusledarna i panelkedjan. Vanligtvis löper dessa ledningar mycket nära varandra, vilket effektivt kortsluter dem och minskar risken för elchock om en av ledningarna skulle bli felaktig. Det är därför säkert att röra vid panelerna, så länge man inte upptäcker något större fel.

Panelerna håller inte att gå på

Panelerna tål bra en jämn snöbelastning och huvudsakligen standardiserade och ordentligt byggda panelsystem tål en snöbelastning på minst 5 400 Pa. Man får dock inte gå på panelerna. En punktbelastning på panelerna, t.ex. en sten i en sko, söndrar panelens härdade glasyta eller den fotoelektriska cellen under den. Bristningen kan vara så enkel som en mikrospricka, där vatten lätt tar sig fram och en långsam kedjereaktion kan i värsta fall leda till att det börjar brinna.

Det lönar sig att undvika att skotta snö från panelerna

Panelernas härdade glas har en stark yta och är mycket motståndskraftigt mot mindre mekaniska stötar och repor, t.ex. vinddrivna grenar och liknande. Det rekommenderas dock inte att ta bort snö från panelerna, även om glasytan på panelerna tål det. Den minsta oförsiktiga användning av ett verktyg kan resultera i en defekt med mikrosprickor. Skälet till att lekmän rekommenderas att undvika att skotta snö från paneler är dock den allmänna säkerheten i arbetet: risken för fall och andra skador i förhållande till den nytta man vinner framgår tydligt av statistiken.

I panelernas närhet finns också deras övriga teknik, särskilt ledningar, som kan döljas under snö på vintern. Dessa måste ha egna kabelvägar i metallrör, kabelkanaler eller kabelstegar senast när de lämnar det skydd som panelerna och rackkonstruktionerna ger och de kabelvägar de tillåter. Även om dessa konstruktioner är mycket robusta när de är korrekt byggda, kan de kanske inte hålla för en vuxen person som går eller snubblar över dem, eller för en snöskottares verktyg.

Alltför ofta stöter man på bristfälliga solpanelsinstallationer, vars upphovsman är "okänd". Ett solcellssystem bör alltid installeras av en montör som har licens som elentreprenör, som använder elektrisk utrustning och förnödenheter av hög kvalitet som klarar av finländska vinterförhållanden.

Mer information:
Finlands Elentreprenörsförbund STUL rf
teknisk expert Matti Orrberg,
matti.orrberg@sahkoinfo.fi
tfn 040 922 0675

I enlighet med direktivet om byggnaders energiprestanda förmedlas information som syftar till att förbättra energiprestandan hos olika system för uppvärmning, ventilation och luftkonditionering genom Kommunikationsforumet för husteknik, som består av aktörer inom branschen. Motiva koordinerar forumets verksamhet på uppdrag av miljöministeriet. I kommunikationsforumet deltar: Bioenergi rf, Finsk Energiindustri rf (Helen Ab, Kuopion Energia Oy), Lämmitysenergia Yhdistys ry, Nuohousalan Keskusliitto ry, RAKLI rf, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, Sisäilmayhdistys ry, Disponentförbundet rf, Finlands Fastighetsförbund rf, Finlands kommunförbund, Suomen Kylmäliikkeiden Liitto ry, Finlands värmepumpsförening SULPU rf, Suomen LVI-liitto SuLVIry, Finlands Egnahemsförbund rf, Finlands fastighetstekniska industri och handel rf och VVS Föreningen i Finland rf (VSF).

Kommunikationsforumet för husteknik

Updaterad sist 19.3.2024