Siirry sisältöön

749 hakutulosta

Yleensä päivittäisen ajon kuluttama energia ehditään ladata takaisin yön aikana, ellei ajotarve tai akun koko ole erityisen suuri tai kiinteistön latausjärjestelmässä vähän vapaata kapasiteettia. Selvitä ennen kotilatauspisteen hankintaa: Kiinteistön pääsulakkeen koko (tieto löytyy yleensä sähkösopimuksesta). Kiinteistön lämmitysmuoto.
Viestintäfoorumissa ovat mukana: Bioenergia ry, Energiateollisuus ry (Helen Oy, Kuopion Energia Oy), Lämmitysenergia Yhdistys ry, Nuohousalan Keskusliitto ry, RAKLI ry, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, Sisäilmayhdistys ry, Isännöintiliitto ry, Suomen Kiinteistöliitto ry, Suomen Kuntaliitto ry, Suomen Kylmäliikkeiden Liitto ry, Suomen lämpöpumppuyhdistys SULPU ry, Suomen LVI-liitto
tapaukseen verrattuna vuosia vuosia VE 1 loistelamput 30 098 0 171 472 4 287 0 0 205 857 VE 2 LED-valaisimet 56 832 0 133 110 9 181 0 0 199 123 Ei käytössä 0 0 0 0 0 0 0 Ei käytössä 0 0 0 0 0 0 0 Suurin elinkaarikustannus Tähän verrataan 15 4% ei voi laskea ei voi laskea Valaistuksen elinkaarikustannukset 250 000 Leasing/ESCO-maksu Eur 200 000 Huolto 150 000 Valonlähteet 100 000 50 000 Energia
• Muut mahdolliset kohteet • Energia? Liikenne? • Yhteistyömahdollisuuksien kartoitus kuntien tai kuntakonsernien välillä voi luoda uusia ELENA-mahdollisuuksia 12 • Potentiaali & tahtotila & osaaminen & resurssit kriittisiä menestystekijöitä
Hallittu polttoprosessi ja uunissa tasaisesti jakautuva lämpö lisäävät energia- ja kustannustehokkuuden lisäksi myös tuotteiden laatua ja sitä kautta asiakastyytyväisyyttä. Sulzerilla uunien energiatehokkuutta on viilattu jo usean vuoden ajan. ”Oikotietä ei ole.
Ohjeessa esitetyt esimerkit koskevat niitä ympäristövaikutuksia, jotka Laki ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa (1509/2011) velvoittaa huomioimaan: energiankulutus, hiilidioksidipäästöt ja säännellyt pakokaasupäästöt.
Pykälän säännöksessä selvennetään, että pykälässä tarkoitettu ostoenergiankulutus on laskennallinen ja vakioituun käyttöön perustuva eikä tosiallisesti ostettu energia. ”Omavarausenergia” käsite on korvattu täsmällisemmällä kuvauksella ”ympäristöstä olevasta energiasta otettu energia”.
Tuloskortissa tulisi olla mukana tehokkuus-, turvallisuus- sekä energia- ja ympäristömittareita. Järjestelmässä voitaisiin hyödyntää myös kuljetusliikkeitä suoraan hyödyttäviä ajotapaan ja polttoainetalouteen liittyviä seuranta- ja kannustinjärjestelmiä.
Aalto-yliopisto Insinööritieteiden korkeakoulu Energia- ja ympäristötekniikka Kandidaatintyö Energiamurros teollisuudessa 29.11.2022 Elina Leinonen Aalto-yliopisto, PL 11000, 00076 AALTO www.aalto.fi Tekniikan kandidaatintyön tiivistelmä Tekijä Elina Leinonen Työn nimi Energiamurros teollisuudessa Koulutusohjelma Insinööritieteiden kandidaattiohjelma Pääaine Energia- ja ympäristötekniikka