Siirry sisältöön

156 hakutulosta

Varsinkin uusissa sähköautoissa on vakiona ilmalämpöpumppu, joka pienentää merkittävästi lämmitykseen kuluvan sähkön tarvetta. Lataaminen Sähköautoa kannattaa ladata kotona. Sähköauton hankinnan yhteydessä on suositeltavaa hankkia kotiin erillinen sähköautokäyttöön tarkoitettu latauslaite, jolla lataaminen on turvallinen ja kestävä ratkaisu.
Sähköautojen akut, latausjärjestelmät ja –palvelut kehittyneet - sähköautojen yleistymistä odotetaan • • • • Sähköautot ovat vielä toistaiseksi yleistyneet hitaasti, mutta vauhdin oletetaan kiihtyvän viimeistään 2020-luvun alusta alkaen. Suomessa sähkökäyttöisiä autoja on muutamia tuhansia ja määrän oletetaan kasvavan vähintään 250 000 vuoteen 2030 mennessä.
Erillisiin akustoihin Sähköautojen akkuihin Lämpimään käyttöveteen Huomioita: Asennetaanko aurinkolämpökeräimiä? Lämpimän käyttöveden tuottamiseen Kiinteistön lämmitykseen Huomioita: Kiinteistötasoinen Asuntokohtainen Järjestelmän laajuus Milloin hankitaan (vuosi)? Sähköautojen lataus Miten sähköautojen lataamiseen varaudutaan?
Lisätietoja: Ovien ja ikkunoiden tiivistysohjeet Sähköauton latauspisteen hankinta Latauslaitteen hankinnassa kannattaa panostaa sen älykkyyteen. Älykäs latauslaite mittaa talon sähkönkulutusta ja säätää latausvirtaa sen mukaan. Kun muuta kulutusta on vähän, latauslaite lataa sähköauton akkua suuremmalla teholla ja toisinpäin kun muuta kulutusta on enemmän.
• Oletetaan sähköauton päivittäiseksi ajosuoritteeksi 50 km, eli 10 kWh → 6,55 GWh / 10 kWh = 655 000 sähköauton päivittäinen sähköntarve nykyisellä tuotannolla … edelleen ilman Eurajoen 1 600 MW lisäystä tuotantokapasiteettiin 6 0 1 3 4 5 6 7 64% 95% 90% 115% 9 10 11 12 13 15 16 17 19 20 21 108% 117% 132% 18 133% 124% 115% 112% 14 111% 115% 120% 126% 132% 137% 8 134% 49% 45% 2 47%
Käytännössä tällä tarkoitetaan periaatetta, jossa sähköauton akkua käytetään syöttämään energiaa autosta verkkoon tai kotiin päin. Käytännössä siis sähköauton akkua puretaan lataamisen sijaan ja sähkö käytetään joko suoraan kiinteistössä (V2H) tai ylipäätään sähköverkon muissa kohteissa (V2G).
Sähköauton ympäristövaikutuksista on syytä eritellä auton valmistuksesta aiheutuvat päästöt sekä auton käytöstä aiheutuvat päästöt. Valmistuksen aikaiset päästöt ovat sähköautolla jonkin verran polttomoottoriautoa suuremmat. Tämä johtuu pääosin akkujen valmistuksesta.
Sähköauton moottori vaatii tarkan ohjauksen, jotta moottorin kiihdytys- ja jarrutusmomentin säätö toimisi riittävän nopeasti ja sulavasti. Autoissa sähkömoottoreita käsketään yleensä taajuusmuuttajalla, joka muuttaa akuista saatavan tasavirran sopivaksi tasa- tai vaihtovirraksi.
Kaasuautoilijat ry: Kaasuasemat Gasum Oy: Kaasutankkausasemien sijainnit Sähköautojen latauspisteet Sähköauton julkisten latausasemien määrä kasvaa. Suurin osa on verkkovirralla toimivia, hitaaseen lataukseen tarkoitettuja asemia (230 V / 16 A). Tällaisella asemalla lisäajomatkaa saadaan tunnin latauksella 15-20 kilometriä.
Käyttäjä kulutuksen mukaan Ohje sähköautojen latauspisteiden toteuttamiseksi, Kiinteistöliitto Kiitos! jaakko.ketomaki@motiva.fi @MotivaOy www.motiva.fi