Siirry sisältöön

273 hakutulosta

Pakettiautojen energiankulutus- ja hiilidioksidipäästövaatimukset suositellaan asetettavaksi kokoluokittain, koska iso auto yleensä kuluttaa enemmän kuin pieni. Tarkemmin asiasta on tavarankuljetuspalveluiden hankintaohjeessa. Raskaan kaluston osalta suositukset löytyvät kysymyksen yhdeksän kohdalta.
Kannattavuutta kannattaa arvioida myös riskienhallinnan näkökulmasta, koska pienentyvä energiankulutus suojaa jatkossa korkeilta energian hinnoilta. Rakennuksen ilmanpitävyyden parantamiseen kannattaa kiinnittää huomiota julkisivuremontin yhteydessä vaikkei lisäeristystä toteutettaisi. Koneelliseen ilmanvaihtoon siirtymistä voidaan harkita asumisolosuhteiden parantamiseksi.
Erityisesti ohjelmoitavien patteritermostaattien avulla huoneiden lämpötilaa voidaan alentaa automaattisesti öisin ja kotoa poissa ollessa, jolloin energiankulutus myös pienenee entisestään. Selvitysten mukaan suoralla sähköllä toimivan patterilämmityksen vaihtaminen vesikiertoiseksi lämmitysjärjestelmäksi ei ole yleensä kannattavaa.
Ohjeessa esitetyt esimerkit koskevat niitä ympäristövaikutuksia, jotka Laki ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa (1509/2011) velvoittaa huomioimaan: energiankulutus, hiilidioksidipäästöt ja säännellyt pakokaasupäästöt.
Jos energiankulutus olisi esimerkiksi 20 000 kWh vuodessa, koivuklapia kuluisi 20 irtokuutiometriä vuodessa. Irtokuution hinta on 50–70 euroa, joten vuosikustannukset olisivat noin 1000–1400 €. Mikäli on mahdollista tehdä puut itse, voi päästä noin 200 € vuosikustannuksiin - edellyttäen ettei omalle työlle laske kovin korkeaa hintaa.
Kaukolämpöenergiaa kannattaa käyttää mahdollisimman tehokkaasti niin, että energiankulutus ja tehontarve ovat mahdollisimman pienet. Laiteuusinnan yhteydessä tehtävällä mitoituksen ja energiatehokkuuden tarkastelulla varmistetaan kaukolämmön hallittu käyttö rakennuksessa.
Huomioi pidempiä matkoja suunniteltaessa, että auton energiankulutus kasvaa ja toimintamatka pienenee. Karkeasti sanoen auton toimintamatka on pakkasella kaksi kolmasosaa ja kovimmilla pakkasilla puolet lämpimän vuodenajan vastaavasta. Muista esilämmittää ladattava ajoneuvo sen ollessa kiinni latauslaitteessa. Sähköauton sisätilojen lämmitys tapahtuu akusta saatavalla sähköllä.
Tarkemmin energiaselvityksen tuloksiin pääset tutustumaan oheisesta raportista: Monitavoiteoptimointi ja hiilijalanjälki – HEKA Myllypurontie 22 (pdf) (3.1 MB) Todellinen energiankulutus on monen tekijän summa Energiankulutusarviot ovat niin sanotulla vakioidulla käytöllä simuloituja tuloksia.
Tällä hetkellä jokaisen uunin energiankulutus on tarkassa seurannassa. OSAT KÄYVÄT UUNISSA VÄHINTÄÄN KERRAN Valimolla on käytössä kaikkiaan kuusi maakaasulla ja kolme sähköllä toimivaa uunia. Valtaosaa uuneista käytetään yli tuhannen asteen lämpötiloissa. Vain kahdessa sähköuunissa valukappaleita käsitellään matalimmissa, 300–600 asteen, lämpötiloissa.
Vaihtamalla vanhat seinälämmittimet ja termostaatit energiankulutus pienenee ja asumismukavuus paranee. Lämpötilan pudotuksilla lisäsäästöjä Vakituisessa asunnossa sisälämpötiloja voi ja kannattaa pudottaa, kun talo on tyhjillään esimerkiksi lomien aikana tai päivisin. Näillä toimenpiteillä on mahdollista saada vielä vähennystä energiankulutukseen.