Siirry sisältöön

209 hakutulosta

Pakokaasut sisältävät pääasiassa samoja hiilivetyjä kuin polttoaine. Polttoaineen hiilivetyketjut kuitenkin usein katkeavat (krakkautuvat) ja yhdistyvät (polymeroituvat), joten pakokaasuissa on myös muita kuin polttoaineen sisältämiä hiilivety-yhdisteitä.
Biopolttoaineen CO 2 -päästöihin lasketaan vain raaka-aineen tuotannossa ja polttoaineen jalostuksessa syntyvät päästöt. Jätepohjaisen etanolin tuotannon päästöt ovat vähäiset, ja niinpä korkeaseosetanolin tapauksessa kylmäkäynnistystä parantavat bensiinin erikoiskomponentit muodostavat käytännössä tämän polttoaineen aiheuttaman fossiilisen CO 2 -päästön.
Auton pakoputken päästä tulevan hiilidioksidin määrä riippuu energiankulutuksesta ja polttoaineen kemiallisesta koostumuksesta, ei siitä, onko polttoaine fossiilista vai bioperäistä. Fossiilisen polttoaineen palaessa hiilidioksidista vain osa sitoutuu kasveihin ja suurin osa nostaa ilmakehän CO 2 -pitoisuutta.
Hiilidioksidipäästöjä polttoaineen vaihdos vähentää arviolta noin 240 000 kiloa vuodessa. Hankinta voitiin tehdä suorahankintana, sillä toistaiseksi markkinoilla ei ole kilpailevia vastaavia tuotteita. Vuoropuhelu polttoaineentuottajan kanssa sujui joustavasti ja polttoaineen jakelun järjestäminen onnistui lyhyellä toimitusajalla.
Plussat: nykyisiin autoihin sopivaa polttoainetta (E10 tai E5) on saatavilla kaikkialla valmistuskustannuksiltaan edullinen polttoaine oikein käytettynä huoleton ja turvallinen Miinukset: uusiutumaton, fossiilinen polttoaine, jossa bio-osuus on rajallinen (max. 10 tilavuus-%, energiana noin 6,7 %) vanhemman auton käyttäjän on tiedettävä, soveltuuko E10 hänen autoonsa tulenarka Uusiutuvan
Polttoaineen kustannukset lasketaan "polttoaine" -välilehdellä ottaen kattilan vuosihyötysuhteen huomioon. Sähkökustannuksiin kuuluvat kattilan ja polttoaineen syötön sähkökulut. Lämmönsiirron kustannuksia ei huomioida Korjauskustannukset lasketaan kokonaisinvestointikustannuksista ja vuosittaisten korjauskustannusten arviosta.
Tämä lämpöarvo on alin, koska siinä lämpöarvoa laskettaessa vähennetään energiamäärä, joka kuluu polttoaineen luontaisesti sisältämän ja palamisessa syntyvän veden haihtumiseen. Toimituskostealle painolle laskettu tehollinen lämpöarvo on sitä pienempi mitä enemmän polttoaine sisältää vettä.
CO2 HÄVIÖT POLTTOAINE 1 ___ GWh POLTTOAINE 2 ___ GWh SÄHKÖ ___ GWh KULUTTAJAT POLTTOAINE 3 ___ GWh Kuva 2. Sähkön erillistuotannon tase CO2 POLTTOAINE 1 ___ GWh HÄVIÖT SÄHKÖ ___ GWh KULUTTAJAT POLTTOAINE 2 ___ GWh LÄMPÖ ___ GWh POLTTOAINE 3 ___ GWh Kuva 3.
Moottoreiden turboahtaminen ja iskutilavuuden pienentyminen ovat yleistyneet, samoin polttoaineen suoraruiskutus. Muuttuva venttiiliajoitus ja tulevaisuudessa sylinterien lepuutus vähentävät polttoaineenkulutusta edelleen.
Alla esitetyssä kuvassa on esitetty arvio puukattiloiden lukumäärästä jaoteltuna käytetyn polttoaineen sekä kiinteistön tyypin mukaan. Yleisimpiä puukattiloita ovat pientalojen pilkekattilat. Kuva. Arvio lämmityskattiloiden määrästä Suomessa jaoteltuna polttoaineen ja kiinteistötyypin mukaan.