Siirry sisältöön

63 hakutulosta

Uusiutuva diesel on niin sanottu drop in -polttoaine, joka soveltuu 100 prosentin seoksena ongelmitta useimpiin dieselautoihin. Soveltuvuus pitää kuitenkin aina tarkistaa erikseen jokaisesta automallista, koska fossiilista dieseliä pienemmän tiheytensä takia kaikki autonvalmistajat eivät hyväksy uusiutuvaa dieseliä sataprosenttisena seoksena polttoaineeksi.
Jos taas kyseessä on toisen sukupolven biopohjainen dieselöljy (uusiutuva diesel), sitä voidaan käyttää yli 7 prosentin seoksena, usein jopa sellaisenaan (100 % seos). Suomen markkinoilla on jo nyt saatavilla 100-prosenttista uusiutuvaa dieseliä, mutta sen soveltuvuus autoon kannattaa tarkistaa maahantuojalta.
Toistaiseksi perinteiset dieselbussit ja diesel-polttoneste ovat hallinneet markkinoita. Kaasubusseja on jo ollut käytössä jonkun verran. Markkinoille on nyt tullut entistä vähäpäästöisempiä ajoneuvoja ja myös hybridejä. Erilaisia biopolttoaineita on niin ikään tarjolla. Maa- ja biokaasu aiheuttavat vähemmän lähipäästöjä kuin diesel.
Valmistettaessa uusiutuvaa dieseliä jäte- ja tähderaaka-aineista, kasvihuonekaasujen vähenemä voi olla jopa 90 % fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna.
Kilo maakaasua vastaa energiasisällöltään 1,56 litraa bensiiniä ja 1,39 litraa dieseliä.
Markkinoilla on tarjolla korkeaseosetanolia, uusiutuvaa dieseliä ja liikennebiokaasua. Julkisten latauspisteiden määrä kasvaa jatkuvasti, joten ladattava auto – täyssähköauto tai ladattava hybridi – on yhä houkuttelevampi vaihtoehto.
Sähköbussien rinnalla on samassa linja-ajossa kaksi diesel-bussia, jotka toimivat referenssinä sähköbusseja vastaan kiinnittäen tulokset vertailua varten normaaliin diesel- kalustoon samassa käyttöympäristössä.
Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –20 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 4 % (bensiini), 12 % (diesel) ja 9 % (E85). Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –7 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 3 % (bensiini), 8 % (diesel), 8 % (E85) sekä 10 % (hybridi).
Kokeissa oli mukana sekä diesel- että bensiinikäyttöisiä autoja ja erilaisia lämmittimiä. Tavoitteena oli selvittää mittauksilla, miten esilämmittäminen alentaa energiankulutusta ja pakokaasupäästöjä. Tutkimustulosten (1 mukaan selkein esilämmityksellä saatava hyöty liittyy palamattomien hiilivetyjen (HC) päästöihin.