Siirry sisältöön

119 hakutulosta

Myös nesteytetyn maa- tai biokaasun (LNG – Liquefied Natural Gas, LBG – Liquefied Biogas) ajoneuvoratkaisuja on jo nykyään käytössä raskaassa kalustossa.
BIOKAASU Biokaasun käyttöä on tarkasteltu sähkön ja lämmön tuotannossa sekä liikenteessä. Päästövähennysvaikutukset on esitetty kaikelle biokaasun käytölle yhteensä.
Esityksessä säädettäisiin kansallisen jakeluvelvoitteen soveltamisalan laajentamisesta biokaasuun ja muuta kuin biologiasta alkuperää oleviin uusiutuviin nestemäisiin ja kaasumaisiin polttoaineisiin. Lisäksi saatettaisiin voimaan RED II -direktiivin mukaiset tietyistä raaka-aineista tuotettujen biopolttoaineiden, biokaasun ja bionesteiden osuusrajoitukset.
Biokaasun potentiaalisin käyttökohde on liikenteen biokaasussa, koska silloin siitä saa parhaan hinnan.
Tämä vastaa non 725 MWh energiaa, jolloin kunta voisi ostaa Metenerin selvityksen mukaiselta keskikokoiselta biokaasulaitokselta noin 30 % sen tuottamasta biokaasusta, jos kunta muuttaisi kuljetuksensa esim. kilpailutuksen kautta kulkemaan biokaasulla. Lisäksi yksi biokaasun hyödyntämiskohde on öljylämmityksen korvaaminen biokaasulla joissakin kohteissa.
Maatalouden raaka-aineita ja sivuvirtoja voisi Lohjalla hyödyntää biokaasun tuotannossa erityisesti liikennepolttoaineeksi. ”On hyvä, että Lohjalla tuotetaan niinkin paljon biokaasua, 40 GWh vuonna 2021. Lisäämismahdollisuuksia biokaasun tuotantoon on esimerkiksi kesanto- ja luonnonhoitopeltojen nurmen viljelyssä”, Sanna Oikari toteaa.
Energiatehokas jäteveden puhdistus ja lietteen käsittely Tehosta jäteveden puhdistusta ja lietteen käsittelyä vinkkiemme avulla: Energiatehokas ilmastus Aktiivilieteprosessin energiatehokkuus Lietteen käsittely ja biokaasun tuotanto Energiatehokas lietteen kuivatus Biokaasun energiatehokkaat käyttöratkaisut Lietteen jatkojalostus Poimi vinkit Energiatehokas vesihuoltolaitos -tietoaineistosta
Mikäli biokaasun käyttö kasvaa jatkossa vahvasti, voi biokaasun siirto alueelle olla myös oleellinen vaihtoehto. Lisäksi biokaasun liikennekäytön kasvaessa, voitaisiin esimerkiksi Nenäinniemen puhdistamon biokaasua jalostaa liikennepolttoaineeksi ja korvata puhdistamon nykyistä biokaasun käyttöä lämmön tuotannossa muulla ratkaisulla (kuten jätevesilämpöpumpulla).
Biokaasun potentiaalisin käyttökohde on liikenteen biokaasussa, koska silloin siitä saa parhaan hinnan.
Syöttötariffijärjestelmällä tuetaan tuulivoimaan, biokaasuun, puupolttoaineeseen ja metsähakkeeseen perustuvaa sähköntuotantoa. Syöttötariffijärjestelmä on sulkeutunut uusien tuulivoimaloiden osalta 1.11.2017 ja biokaasu- ja puupolttoainevoimaloiden osalta 1.1.2019. Metsähakevoimaloita voidaan hyväksyä syöttötariffijärjestelmään 1.2.2021 asti tukiohjelman notifikaation mukaisesti.