Siirry sisältöön

119 hakutulosta

Investointien rahoittaminen ilman merkittävää tukea valtiolta on riskialtista, mikä on todennäköisesti rajoittanut biokaasun laajamittaista käyttöönottoa. EU:ssa biokaasu nähdään osana energiamurrosta ja kiertotaloutta. “Green Dealissä ja Fit for 55 -paketissa on kohtia, joihin biokaasulla voisi vastata.
Biokaasu on ympäristöystävällistä energiaa Biokaasu sisältää metaania aivan kuten maakaasu ja sillä voidaan korvata maakaasua. Maakaasun metaanipitoisuus vain on biokaasua suurempi, noin 98 prosenttia. Jotta biokaasua voidaan käyttää polttomoottoreissa, siitä on poistettava vesi ja rikki.
Biokaasu on lisäksi uusiutuvaa energiaa. Biokaasua voidaan valmistaa monista raaka-aineista Biokaasutoiminnan kehittyessä kaasutankkausverkostolla on hyvät kehittymismahdollisuudet. Raaka-aineita biokaasun tuottamiseen on tarjolla runsaasti, eikä biokaasun tuotanto vaikuta ruuan tuotantoon. Periaatteessa kaikki orgaaninen aines sopii biokaasun raaka-aineeksi.
Biokaasun energiatehokkaat käyttöratkaisut Biokaasulaitos eli mädättämö on suuri investointi. Se on taloudellisesti kannattava vain isommille jätevedenpuhdistamoille. Pienemmät laitokset voivat valmistaa lietteistä biokaasua yhteismädättämöillä tai yhteiskäsittelylaitoksilla.
Henkilöautoliikenteen sähköistyessä nestemäisten biopolttoaineiden, biokaasun ja uusien sähköpolttoaineiden rooli korostuu jatkossa raskaassa tieliikenteessä, meriliikenteessä sekä lentoliikenteessä.
Energiatehokas lietteen käsittely ja biokaasun tuotanto Jäteveden sisältämää energiaa kannattaa ottaa talteen ja hyödyntää esimerkiksi mädättämällä sekä lämmöntalteenotolla. Suomessa noin 70 prosenttia puhdistamolietteestä mädätetään. Biokaasuntuotannolla on mahdollista kattaa noin 50–70 prosenttia prosessin energiantarpeesta.
Jyväskylässä biokaasun käyttö on strateginen valinta Jyväskylässä kaupungin johtoryhmä teki syksyllä 2016 merkittävän linjauksen: kaupungille autoja tai kuljetuspalveluita hankittaessa ja leasingsopimuksia uusittaessa on aina ensisijaisesti tarkasteltava biokaasun soveltuvuutta ja valittava kokonaistaloudellisesti järkevin vaihtoehto, mikä usein tarkoittaa biokaasua.
Lait toteuttavat myös hallitusohjelman kirjauksen biokaasun lisäämisestä velvoitteeseen.
Esityksen kaltainen tulevaisuus jättäisi biokaasun liikennekäytön kehittymisen pelkästään raskaan liikenteen ja laivaliikenteen kulutuksen varaan. Lisäksi teollisten prosessien tarvitsema lämpöenergia voidaan tuottaa biokaasulla hyvin vaivattomasti.
Nyt tavoitteena on ohjata syntyvä biokaasu ympärivuoden hyödynnettäväksi liikennepolttoaineeksi. Kaupunki kaupunki sitoutui ostamaan 12 biokaasulla toimivaa bussia joukkoliikenteeseen ja Stormossen investoi biokaasun jalostus- ja tankkausasemaan. Hankintamenettelyt toteutettiin yhtäaikaisesti syksyllä 2014.