Siirry sisältöön

50 hakutulosta

Moottoritekniikka Moottoritekniikkaosiossa kerrotaan polttomoottoreista, bensiini- ja dieselmoottoreista, sähkömoottoreista sekä poltto- ja sähkömoottoreita hyödyntävästä hybriditekniikasta. Renkaat Renkaiden ominaisuudet ja ilmanpaine vaikuttavat vierintävastukseen, joka on yksi ajoneuvon polttoaineenkulutukseen keskeisesti vaikuttavista tekijöistä.
Moottoritekniikka Bensiini- ja dieselauto olivat pitkään käytännössä markkinoiden ainoat autotyypit, mutta viime vuosina tarjonta on monipuolistunut. Nykyään saatavilla on myös kaasuautoja, erilaisia hybridejä ja täyssähköautoja. Näihin puolestaan on tarjolla useita energialähteitä, jotka eroavat toisistaan muun muassa niiden sisältämän hiilen ja uusiutuvan energian määrässä.
Niiden hinta saattaa silti olla vielä bensiini- tai dieselmallia kalliimpi. Kalliissa autoluokissa ladattava hybridi on pienen CO 2 -päästön takia usein huomattavasti bensiini- tai dieselmallia halvempi. Akkujen takia ne ovat myös tavanomaisia hybridejä kalliimpia.
arvonlisäykseen eräillä sektoreilla Teräksen- sekä sellun- ja paperintuotannon ominaisenergiankulutus Henkilöliikenteen ominaiskulutus eri liikennemuodoilla Tavaraliikenteen ominaiskulutus eri liikennemuodoilla Ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2-päästöt käyttövoimittain Ensirekisteröityjen henkilöautojen polttoaineen keskikulutus Tietoja ensirekisteröidyistä henkilöautoista - Bensiini
Henkilöautoissa bensiini- ja dieselmoottoreille on omat määräyksensä, joiden tiukkeneminen vähentää päästöjä ja tuo uusiin autoihin entistä monimutkaisempaa tekniikkaa.
Aggregaatti on laite, joka tuottaa sähköä esimerkiksi bensiini- tai dieselmoottorilla. Aggregaatilla voidaan tuottaa sekä tasa- että vaihtosähköä eri jännitetasoilla.
Poikkeuksena ovat kuljetuskäyttöön hankittavat bensiini- ja dieselhenkilöautot, joiden hiilidioksidipäästöraja on <150 g/km (Euro 5 -päästötaso).
Niinpä sähkökäyttöiset kulkuneuvot luokitellaan virallisesti nollapäästöisiksi, vaikka todellisuudessa esimerkiksi sähköauton lataamisesta aina aiheutuu ilmakehään päästöjä – tosin vain murto-osa vastaavaan bensiini- tai dieselautoon verrattuna. Julkisten hankintojen kautta voidaan myös edistää uusiutuvan energian käyttöä liikenteessä.
Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –20 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 4 % (bensiini), 12 % (diesel) ja 9 % (E85). Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –7 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 3 % (bensiini), 8 % (diesel), 8 % (E85) sekä 10 % (hybridi).
Tässä Valitse auto viisaasti -osiossa annetaan vinkkejä henkilöauton valintaa koskevissa tärkeimmissä asioissa, joita ovat: korimalli ja kokoluokka autotyyppi (bensiini, diesel, hybridi, jne.) merkki, malli ja alamalli varustelu Lisäksi sivuilla on perustietoa autotyypeistä, autoilun kustannuksista ja tieliikenteen energialähteistä.