Siirry sisältöön

28 hakutulosta

Toimintamatka sähköllä on automallin mukaan 20–80 kilometriä, jonka ylittyessä ajoa voidaan jatkaa polttomoottorin turvin. Täyssähköauto sopii parhaiten työmatkaliikenteeseen tai kaupunkiajoon, joissa rajallinen toimintamatka ei yleensä haittaa. Kaupunkiliikenteessä täyssähköauton hyötynä on myös ajonaikainen päästöttömyys ja alhainen melutaso.
Myös automallin version eli alamallin valinta vaikuttaa kustannuksiin. Pienikulutuksinen perusversio säilyttää arvonsa paremmin kuin suuritehoinen ja kalliisti varusteltu versio, jolla myös polttoaine-, huolto- ja rengaskulut ovat yleensä suuremmat.
Soveltuvuus pitää kuitenkin aina tarkistaa erikseen jokaisesta automallista, koska fossiilista dieseliä pienemmän tiheytensä takia kaikki autonvalmistajat eivät hyväksy uusiutuvaa dieseliä sataprosenttisena seoksena polttoaineeksi.
Lue lisää: Energiamerkintä Henkilöautojen energiamerkintä Henkilöautojen energiamerkintä tarjoaa autonostajan käyttöön jokaisen uuden automallin vertailukelpoiset polttoaineenkulutus- ja päästötiedot. Suomessa merkinnän käyttö on vapaaehtoista mutta suositeltavaa. Energiamerkintä täyttää autojen polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen ilmoittamista koskevat määräykset.
Plussat: hybriditekniikka alentaa kulutus- ja pakokaasupäästöjä taajama-ajossa alentaa melutasoa kaupunkiajossa toimii normaalilla, helposti saatavalla polttoaineella Miinukset: melko kallis hankintahinta ja rajallinen mallivalikoima toistaiseksi kokonaispaino nousee hieman ei säästä polttoainetta tasaisessa maantieajossa kaikkiin automalleihin ei saa vetokoukkua Käyttökokemukset hyviä
Euro-päästörajan voimaantulon jälkeen (uudet automallit) kaikkien ensirekisteröitävien autojen on mukauduttava siihen yleensä vuoden mittaisen siirtymäajan jälkeen. Nykyinen Euro-luokka henkilö- ja pakettiautoille on Euro 6. Raskaan kaluston voimassa oleva standardi on Euro VI.
Vähäpäästöiset autot Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) ylläpitämiltä sivuilta www.ake.fi löytyy EkoAKE-palvelu, jossa voi vertailla eri automallien ja moottorivaihtoehtojen polttoaineen kulutusta sekä hiilidioksidi- ja muita päästöjä. Trafi tuottaa tietokantaa yhdessä autojen maahantuojien kanssa.
Suomalaiset maksavat dieselautoista edelleen vuotuista käyttövoimaveroa, mutta hankintahinnan vero määräytyy nyt hiilidioksidipäästöjen mukaan, mikä on kaventanut monissa automalleissa bensiini- ja dieselmallien hintaeroa.
Nämä soveltuvat erityisesti suurempiin ja raskaampiin automalleihin ja pitkille ajomatkoille. Yhteiskunta ohjaa liikenteen sähköistymiseen Liikenne- ja viestintäministeriö on vuonna 2021 julkaissut Fossiilittoman liikenteen tiekartan . Se on periaatepäätös liikenteen kasvihuonekaasujen vähentämisestä. Yhtenä keinoina tavoitteen saavuttamisessa on liikenteen sähköistyminen.
Tampereen teknillinen yliopisto 2010. www.transeco.fi/julkaisut/transeco-hankkeiden raportteja Toimenpideryhmä Toimenpide Operatiivinen Kuljettaja Telematiikka Aerodynamiikka Renkaat Muu Vaikeusaste* Kustannustaso** Säästöpotentiaali Kuormatilan käyttöasteen parantaminen 3 3 15,0 % Tyhjänä ajon vähentäminen 3 3 15,0 % Energiatehokkaimman automallin valinta 2 3 5,0 % Kuljettajakoulutus