Siirry sisältöön

27 hakutulosta

Samalla kannattaa tarkistaa, että automalli on saanut hyvät arvosanat Euro NCAP -törmäystesteissä.
Yhä useampi automalli voi hyödyntää uusiutuvaa energiaa. Markkinoilla on tarjolla korkeaseosetanolia, uusiutuvaa dieseliä ja liikennebiokaasua. Julkisten latauspisteiden määrä kasvaa jatkuvasti, joten ladattava auto – täyssähköauto tai ladattava hybridi – on yhä houkuttelevampi vaihtoehto.
WLTP:n velvoitteet tulivat voimaan seuraavasti: 1.9.2017 uusille automalleille (tyyppihyväksyntä) 1.9.2018 kaikille ensirekisteröitäville automalleille Lisäksi valmistussarjan viimeisten ajoneuvojen poikkeusluvilla (niin sanotut häntäluvat) oli mahdollista ensirekisteröidä 1.9.2018 jälkeenkin NEDC-päästönormilla mitattuja autoja enintään 16 kuukauden ajan.
Energiamerkissä on myös automallin typen oksidi-, hiukkas-, hiilivety-, häkä- ja hiukkaspäästöt. Lisäksi automallille on laskettu arvio vuotuisesta polttoainekustannuksesta (18 000 km/vuosi). Energiamerkintä sisältää myös kunkin autoversion vuotuisen ajoneuvoveron määrän.
Kallis hankintahinta, kevyt verotus Suomen verotus suosii vähäpäästöisiä automalleja. Ladattavilla hybrideillä hiilidioksidipäästöt ovat selvästi keskivertoa matalammat, joten niiden autovero on melko alhainen. Niiden hinta saattaa silti olla vielä bensiini- tai dieselmallia kalliimpi.
Puolueettomien törmäystestien tulokset ovat kaikkien saatavilla, ja ne ovat tärkeä markkinointikeino uudelle automallille. Jos uusi automalli ei ole edeltäjäänsä turvallisempi, valmistajan voi olla vaikea markkinoida sitä kuluttajille.
Uudemmissa automalleissa esilämmitystä ei taloudellisessa mielessä tarvita yli 0 °C lämpötiloissa, sillä bensiinimoottoritekniikan kehittymisen, ja myös moottorien koon pienentämisen (downsizing), myötä moottoreiden kylmäkäytön energiatehokkuus on parantunut.
Automallien sukupolvien vaihtuessa oli pitkään yleistä, että henkilöauton moottoreiden iskutilavuuksia kasvatettiin vähitellen suuremmiksi – automallin uudistuessa perusmoottorin iskutilavuus saattoi kasvaa desilitran tai pari.
NECD-normi korvattiin tyyppihyväksynnässä WLTP-normilla uusissa automalleissa 1.9.2017 ja kaikissa ensirekisteröitävissä autoissa 1.9.2018 alkaen. EU-kaupunkikulutus on tutkimuslaitoksessa mitattu arvo, joka on saatu kaupunkiajoa jäljittelevässä 4 052 metrin pituisessa mittausajossa, joka sisältää myös useita pysähdyksiä. Mittaus kestää 780 sekuntia.
Mahdollisen palkkakompensaation perusteeksi voisi käydä se, jos auton CO 2 -päästö on esimerkiksi bensiiniautolla vähintään 15 prosenttia ja dieselautolla vähintään 20 prosenttia pienempi kuin kyseisen automallin EU-tavoitepäästö.