Siirry sisältöön

40 hakutulosta

Sähköauto ja aurinkopaneelit sopivat hyvin yhteen Sairanen muistuttaa, että sähköautoja ostetaan monista syistä. ”Joitakin autoilijoita motivoivat ennen kaikkea ilmastosyyt. Suomen sähköntuotanto on vähäpäästöistä, joten myös sähköautoilun hiilijalanjälki on pieni.” Autoilijoita innostavat tietenkin myös sähköautojen alhaiset käyttökustannukset.
28.10.2021 9.00 Sähköautojen latauspisteet taloyhtiöihin yhteistyössä muiden taloyhtiöiden kanssa Monessa vierekkäisessä taloyhtiössä mietitään parhaillaan sähköautojen latauspisteiden suunnittelua ja toteutusta. Yhteistyö lähellä sijaitsevien taloyhtiöiden kanssa voi helpottaa sekä suunnittelua että vähentää kustannuksia, kun urakalle saadaan useampi maksaja.
Sähköauton lataustekniikka ja turvallisuus Miten sähköautoa ladataan? Sähköauton lataus tapahtuu liittämällä latausjohto sähköauton korissa olevaan pistokkeeseen ja latauspisteen pistorasiaan. Sähköauton akuston latautuminen täyteen kestää, lataustavasta riippuen, 15 minuutista (pikalataus) yli kahteentoista tuntiin.
Sähköautojen lataus Sähköautojen sähkön varastointipotentiaali riippuu sähköauton tyypistä. Täyssähköautoissa akuston koko on useita kymmeniä kilowattitunteja. Ladattavissa hybridiautoissa akusto on pienempi, sillä niissä on sähkömoottorin lisäksi polttomoottori.
Sähköautojen hinnan arvioidaan laskevan tavanomaisten polttomoottoriautojen hintojen tasolle vuoden 2025 tienoilla, mikä osaltaan tulee tukemaan sähköautojen myynnin kasvua.
Sähköauton latauswebinaari taloyhtiöille Aika: 11.1.2023 Esitykset: 1. Taloyhtiön päätöksentekoprosessi Jaakko Ketomäki Motiva Oy (pdf) (129.5 KB) 2. Energiamurros ja sähköinen liikenne Tuukka Heikkilä Energiateollisuus Ry (pdf) (935.1 KB) 3. Latauspisteavustukset Kari Lappalainen ARA (pdf) (216.3 KB)
29.1.2021 9.00 YM: Neuvolasta ohjeita kestävään elämäntapaan ja lämpötolpista sähköautojen latauspisteitä – Kokeilut kehittivät ja testasivat uusia ilmastoratkaisuja kunnille Ympäristöministeriön rahoittamat kokeilut kuntien päästöjen vähentämiseksi tuovat lupaavia toimintamalleja kunnan hiilijalanjäljen pienentämiseen.
• Oletetaan sähköauton päivittäiseksi ajosuoritteeksi 50 km, eli 10 kWh → 6,55 GWh / 10 kWh = 655 000 sähköauton päivittäinen sähköntarve nykyisellä tuotannolla … edelleen ilman Eurajoen 1 600 MW lisäystä tuotantokapasiteettiin 6 0 1 3 4 5 6 7 64% 95% 90% 115% 9 10 11 12 13 15 16 17 19 20 21 108% 117% 132% 18 133% 124% 115% 112% 14 111% 115% 120% 126% 132% 137% 8 134% 49% 45% 2 47%
Kaasuautoilijat ry: Kaasuasemat Gasum Oy: Kaasutankkausasemien sijainnit Sähköautojen latauspisteet Sähköauton julkisten latausasemien määrä kasvaa. Suurin osa on verkkovirralla toimivia, hitaaseen lataukseen tarkoitettuja asemia (230 V / 16 A). Tällaisella asemalla lisäajomatkaa saadaan tunnin latauksella 15-20 kilometriä.
Käyttäjä kulutuksen mukaan Ohje sähköautojen latauspisteiden toteuttamiseksi, Kiinteistöliitto Kiitos! jaakko.ketomaki@motiva.fi @MotivaOy www.motiva.fi