Siirry sisältöön

162 hakutulosta

Suurimman osan alueen energiankäytöstä muodostavat rakennusten lämmitys (52 %) ja tieliikenne (20 %). Rakennusten lämmityksessä on vielä merkittävä määrä öljy- ja sähkölämmitystä. KUVA 10. Jyväskylän energiatase 2014 15 KUVA 11.
Oston alihankinnat • Tuotekehitys ja -suunnittelu • Raaka-aineiden varastointi • Rakenteelliset ratkaisut • Pakkaaminen • Työn ohjeistus • Tuotannon ohjaus • Työvaiheiden automatisointi • Tuotannon apulaitteistot • Prosessoitavan kiertomateriaalin vähentäminen • Prosessijätteen vähentäminen • Sekalaisen jäterouheen vähentäminen • Uusi valmistustekniikka • Koneasetusten optimointi • Energiankäytön
Pitkän aikavälin peruskorjausstrategia • Pitkän aikavälin peruskorjausstrategian laatimisvelvoite • Siirretään energiatehokkuusdirektiivistä (EED) velvoite laatimiseen • Strategia tukee rakennuskannan muuttamista (energiankäytöltään) energiatehokkaaksi ja vähähiiliseksi vuoteen 2050 mennessä, helpottaen olemassa olevien rakennusten kustannustehokasta korjaamista lähes nollaenergiarakennuksiksi
aikaansaamiseen ei tarvita ollenkaan tai tarvitaan vain vähäisessä määrin muuta lämmitysenergiaa, tai tuotantotilat, joissa lämmityskauden ulkopuolella runsas lämmöneristys nostaisi haitallisesti huonelämpötilaa tai lisäisi oleellisesti jäähdytysenergian kulutusta; 3) rakennukset, joiden pinta-ala on enintään 50 m²; 4) muut kuin asuinkäyttöön tarkoitetut maatalousrakennukset, joissa energiankäyttö
aikaansaamiseen ei tarvita ollenkaan tai tarvitaan vain vähäisessä määrin muuta lämmitysenergiaa, tai tuotantotilat, joissa lämmityskauden ulkopuolella runsas lämmöneristys nostaisi haitallisesti huonelämpötilaa tai lisäisi oleellisesti jäähdytysenergian kulutusta; 3) rakennukset, joiden pinta-ala on enintään 50 m²; 4) muut kuin asuinkäyttöön tarkoitetut maatalousrakennukset, joissa energiankäyttö
Lappeenrannan maantieteellisen alueen päästötaseeseen ja energiankäyttöön.
Juhani Laurikko on tutkinut liikenteen energiankäyttöä ja ympäristövaikutuksia Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:ssä reilut 35 vuotta. Laurikko kertoo, miksi liikenteessä tarvitaan erilaisia käyttövoimia. Tutustu seuraavaksi vaihtoehtoisiin käyttövoimiin! ⬇️ Useat autonvalmistajat tekevät vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttäviä ajoneuvoja useissa eri hintaluokissa.
Kilpailussa etsitään ratkaisua, jolla voidaan todistettavasti saada aikaan kustannustehokas ratkaisu rakennuksen energiankäyttöön ja hiilijalanjälkeen. Ratkaisu voi olla sovellettavissa uudis- tai korjausrakentamisessa, ja sen tulee olla pilotointi- tai kaupallistamisvaiheessa.
Rakenteista energiankäytön kannalta oleellisimpia ovat tavallisesti ikkunat ja muut lasirakenteet sekä nosto- ja liukuovet tai muut isot ovet.
Yhteenveto energiankäytön nykytilanteesta (vuosi 2017) ja tilanteesta toimenpiteiden jälkeen.