82 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Energiatehokkuus on kustannustehokkain keino saada aikaan päästövähennyksiä. Vaikka energiamurros vie meitä kohti hiilineutraalia energiantuotantoa, energiansäästön ja kulutusjouston tärkeys kasvavat. Katso, mitä energiatehokkuustyöllämme saatiin aikaan vuonna 2019 >> Palaa otsikoihin
22.6.2020 10.00 Energiatehokkuus ylös ja kustannukset kuriin säästötakuulla Parantamalla ilmanvaihtoa, uudistamalla kiinteistöautomaatiota ja panostamalla esimerkiksi energiatehokkaaseen valaistukseen saadaan säästöjä monessa kiinteistössä.
RAKENTEELLINEN ENERGIATEHOKKUUS KOR JAUSRAKENTAMISESSA O p as Tuomo Ojanen Esa Nykänen Kari Hemmilä Tiiv is telmä Tässä oppaassa esitetään asuinrakennusten rakenteiden korjausrakentamisessa huomioon otettavia asioita. Tavoitteena on selkeyttää korjausten yhteydessä tehtävän rakenteellisen energiatehokkuuden parantamisen hyötyjä.
Rakennusten energiatehokkuus on kehittynyt vuosikymmenten aikana ja ero uusien ja vanhojen pientalojen energiankulutuksen välillä on kasvanut. Olemassa olevan talon energiankulutusta ja energiakustannuksia voidaan pienentää merkittävästi jopa ilman isoja rakenteellisia uudistuksia.
. – Energiatehokkuus on se ensimmäinen kuntoon laitettava asia tiellämme kohti vähähiilistä yhteiskuntaa. Toki siinäkin on pidettävä sopiva balanssi uusiutuvan energian kanssa, Väisänen toteaa.
Kun hankit energiatehokkaita sähkömoottoreita koko yrityksen energiatehokkuus paranee.
Energiatehokkuus vähentää hävikkiä. Esimerkiksi kaupoissa kylmälaitteiden kansitus parantaa lämpötilanhallintaa ja sitä kautta tuotteiden säilyvyyttä.
Energiatehokkuus kytkeytyy moniin hyötyihin Oheishyötyjen taloudellisen arvon määrittäminen on hankalampaa kuin suorien energia- tai kustannussäästöjen laskeminen. Ne ovatkin harvoin edes mukana laskelmissa, kun tarkastellaan energiatehokkuusinvestointien kannattavuutta. Tämä voi aiheuttaa toimenpiteen kannattavuuden aliarvioimisen.
Energiatehokkuus ja hiilidioksidipäästöt EURO- ja vaiheluokitukset eivät koske CO 2 -päästöjä. Raskaalle kalustolle ja työkoneille ei vielä ole olemassa virallisesti hyväksyttyä tapaa mitata hiilidioksidipäästöjä ja energiatehokkuutta.
Raskaassa kalustossa CO 2 -päästöt ja energiatehokkuus voidaan kuitenkin ottaa hankinnassa huomioon vaatimalla palveluntarjoajalta polttoaineenkulutuksen ja/tai taloudellisen ajotavan seurannan järjestämistä. Seuranta voi olla auto- tai kuljettajakohtainen.