Siirry sisältöön

55 hakutulosta

Joukkoliikenteen ympäristövaikutukset HSL:n järjestämässä joukkoliikenteessä uusiutuvan energian osuus on raideliikenteen vihreän sähkön ansiosta noin 30 prosenttia ja lisäksi lähes 70 % HSL-alueen bussiliikenteestä hoidetaan vähäpäästöisillä EEV- ja Euro6-luokan busseilla.
.  Ostaja myy lämmöntoimittajalle tarvittavan sähkön ja veden (ei omia liittymiä).  Energian hinta (70% kokonaishinnasta) on sidottu ainoastaan pääpolttoaineen hintaan (Pelletti, PIX Pellet Nordic).  Uusiutuvan energian osuus kokonaistuotannosta on yli 98% (vaatimus vähintään 70%) Tomi Suomalainen 29.8.2014 6
Sähkön hinta kattaa sähköenergian, sähkön siirron ja sähköverot. Liikennöitsijän maksaman sähköenergian hinnan määrää markkinahinta, jonka päälle lisätään Turku Energian kate. Taulukossa 3 on esitetty edellä kuvatut sähköbussiliikenteen omistus- ja vastuusuhteet suomalaisilla kaupunkiseuduilla. 42 Taulukko 3.
Vaunu käyttää myös sähköä huomattavasti vähemmän kuin muu kalusto ja on kulkuominaisuuksiltaan erinomainen eli vaunun tärinä ja melutaso ovat huomattavan pienet. Uudet raitiovaunut tarvitaan sekä Helsingin lisääntyvää raitiotieliikennettä varten että korvaamaan vanhoja raitiovaunuja, jotka joudutaan poistamaan liikenteestä lähivuosina niiden taloudellisen käyttöajan päättyessä.
Vertailuperusteena kokonaistaloudellisuus Molemmissa hankinnoissa käytettiin avointa menettelyä ja sähköistä huutokauppaa. Tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjouspyynnössä IT-laitteiden aiheuttamat ympäristövaikutukset otettiin huomioon sekä teknisten eritelmien että vertailuperusteiden avulla.
Ohjelmalla on merkittävä osuus edistyksellisten biopolttoaineiden sekä sähkö- ja hybridiautoihin liittyvän teknologian kehittämisessä ja markkinoille saattamisessa.
Valaistuksessa olemme jatkossa siirtymässä sähköä säästäviin ja kestäviin LED-valoihin. Niiden yleistymistä on toistaiseksi hidastanut ravintolakäyttöön sopivien valosävyjen niukka saatavuus. LED-lamppujen kehitys on parhaillaan niin nopeaa, että pystymme hyödyntämään niitä jatkossa.
Kaikki jätelamput, -valaisimet ja -säätimet on eriteltävä ja lähetettävä hyödynnettäväksi sähkö- ja elektroniikkalaiteromua koskevan direktiivin mukaisesti. kunnostetun valaistusjärjestelmän asennustöiden aikana syntyvän jätteen vähentämiseksi ja hyödyntämiseksi.
Järjestelmän on arvioitu kuluttavan sähköä 70–90 prosenttia vähemmän perinteiseen ratkaisuun verrattuna. Espoon kaupunkisuunnittelukeskus palkittiin esikaupallisesta valaistushankinnasta kunniamaininnalla Kestävä julkinen hankkija kilpailussa keväällä 2015.
. • Voimakas inflaatio, Euroopan energiakriisi ja sähkön hinnan voimakas nousu • Rahoituksen saatavuus ja rahoituskustannusten nousu VA S T U U L L I S U U S • Taloteknisten järjestelmien päivitykset (ilmanvaihdon toteutus huoneistokohtaisesti tulo/poisto, LTO-järjestelmä) • Hankkeen purkumateriaalien kierrättäminen järkevästi • Kiinteistön energian kulutusjoustavuus ja tehonhallinta