Siirry sisältöön

12 hakutulosta

hybrid electric vehicle (PHEV) Itselataava hybridi Täyshybridi Kevythybridi Mikrohybridi + Sähkö Polttoaine © Fingrid ja Gasgrid Lähde: Ladattavien autojen käyttäjätutkimus 20.1.2020 © Autoalan Tiedotuskeskus Sähkön riittävyydestä huippukulutustilanteessa • Ajanjaksolla klo 21 - 06 olisi käytettävissä ainakin 6,55 GWh sähköenergiaa!
Paikkoja vähäpäästöisyyskriteerit täyttäville autoille sekä latauspaikkoja täyssähköautoille ja ladattaville hybrideille tullaan varaamaan kysynnän mukaan Helsingin keskustaan ja tärkeimmille liityntäpysäköintialueille.
Käyttötarve ratkaisee sen, mikä on sopivin • • • korimalli ja kokoluokka. autotyyppi (bensiini, diesel, hybridi, kaasuauto, ladattava hybridi, täyssähköauto, jne.) varustelu jne.
Ladattavia hybridejä koskevat vastaukset ovat samankaltaisia, vaikkakin niiden käyttöönotto ja selvittäminen on ollut hieman vähäisempää. Kaasuautoja ja uusiutuvia polttonesteitä oli selvitetty huomattavasti sähköautoja harvemmassa organisaatiossa.
Hankintayksikkö voi myös vapaasti määritellä hankkivansa palvelua, joka suoritetaan esimerkiksi hybridi-, lataushybridi-, sähkö- tai kaasuajoneuvoilla. Katso tarkemmat vinkit uusien käyttövoimien hankintaan kappaleesta 2.4 Uusien käyttövoimien hankinta.
Lisäksi on nähtävillä kehityssuunta, jossa liikennöitsijät haluaisivat kilpailuttaa sähköbusseihin ladattavan sähkön itse. Tämä ei ole tällä hetkellä mahdollista, koska nykyisen lainsäädännön puitteissa ainoastaan sähköliittymän omistava taho pystyy määrittämään ja kilpailuttamaan sähköntuottajan.
Raisiossa vuonna 2021 ensirekisteröitiin 763 henkilöajoneuvoa, joista käyttövoimanaan käyttää bensiiniä 495 kpl (65 %), dieseliä 50 kpl (7 %), sähköä 58 kpl (8 %), maakaasua 3 kpl (0 %) ja ladattavia hybridejä (sähkö/bensiini) oli 157 kpl (21 %).
Sähköautojen määrä on Suomessa pienoisessa nousussa koko ajan. 4.5.1 Nykykäyttö Vuonna 2021 Lohjalla oli 214 sähkökäyttöistä henkilöautoa, 598 ladattava hybridi -henkilöautoa ja 367 kaasukäyttöistä henkilöautoa (liikennekäytössä olevat henkilöautot).
Tavoitteena on, että Suomessa olisi vuonna 2030 yhteensä vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa (täyssähköautot, vetyautot ja ladattavat hybridit) ja vähintään 50 000 kaasukäyttöistä autoa. Siirtyminen perinteisistä fossiiliseen öljyyn pohjautuvista polttoaineista muihin vaihtoehtoihin on Suomessa jo alkanut.
Tietoa eri tapahtumista ja niiden järjestämisen edellytyksistä on jaettu asiantuntijoille (webinaari, hybridi, live). Projektin avulla mahdollistettiin tapahtumaprosessin ja tapahtumien tekijöiden osaamisen kehittäminen (esim.