35 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
BIOKAASU Biokaasun käyttöä on tarkasteltu sähkön ja lämmön tuotannossa sekä liikenteessä. Päästövähennysvaikutukset on esitetty kaikelle biokaasun käytölle yhteensä.
Biokaasun potentiaalisin käyttökohde on liikenteen biokaasussa, koska silloin siitä saa parhaan hinnan.
Tämä vastaa non 725 MWh energiaa, jolloin kunta voisi ostaa Metenerin selvityksen mukaiselta keskikokoiselta biokaasulaitokselta noin 30 % sen tuottamasta biokaasusta, jos kunta muuttaisi kuljetuksensa esim. kilpailutuksen kautta kulkemaan biokaasulla. Lisäksi yksi biokaasun hyödyntämiskohde on öljylämmityksen korvaaminen biokaasulla joissakin kohteissa.
Mikäli biokaasun käyttö kasvaa jatkossa vahvasti, voi biokaasun siirto alueelle olla myös oleellinen vaihtoehto. Lisäksi biokaasun liikennekäytön kasvaessa, voitaisiin esimerkiksi Nenäinniemen puhdistamon biokaasua jalostaa liikennepolttoaineeksi ja korvata puhdistamon nykyistä biokaasun käyttöä lämmön tuotannossa muulla ratkaisulla (kuten jätevesilämpöpumpulla).
Biokaasun potentiaalisin käyttökohde on liikenteen biokaasussa, koska silloin siitä saa parhaan hinnan.
Biokaasulla voidaan kannattavasti tuottaa sähköä ja lämpöä tai biokaasua liikennekäyttöön niissä kohteissa, joissa biokaasua tuotetaan biojätteestä, jätevesistä ym. jakeista, joiden hinta on negatiivinen johtuen vastaanottavan laitoksen porttimaksusta. Näihin liittyvästä kokonaispotentiaalista arviolta jo lähes puolet on Suomessa hyödynnetty.
Biokaasu Arvioidaan biokaasun käytön teknis-taloudelliset mahdollisuudet energiantuotannossa. Biokaasun mahdollisia lähteitä ovat: • kaatopaikat (kaatopaikkakaasu) • jätteiden käsittely (kiinteät yhdyskuntajätteet, biojätteet) • jätevesien puhdistus • maatalous ja siihen rinnastettava toiminta 4.4.
On mahdollista myös kuljettaa biokaasua pienemmille asemille. 4.3.2. Lisäysmahdollisuudet Biokaasuun liittyviä selvityksiä on tehty, mm. Jyväskylän Yliopisto osana maakunnallista Biokaasusta energia Keski-Suomeen -hanketta. Jyväskylän Yliopiston selvitys tarkastelee melko yleisellä tasolla Äänekosken biokaasupotentiaalia.
(kts. malliraportin sisällysluettelo) Mitkä osa-alueet ovat tärkeimmät ja kiinnostavimmat: Puupolttoaineet Tuulinenergia Muu, mikä____________________________________ Jätepolttoaineet Vesivoima Muu, mikä____________________________________ Biokaasu Aurinkoenergia Muu, mikä____________________________________ Onko tarkastelu yhtä yksityiskohtaista joka osa-alueella?
Maa- ja biokaasu aiheuttavat vähemmän lähipäästöjä kuin diesel. Lisäaineilla terästettyä etanolia voi käyttää kaupunkibusseissakin ja dimetyyli-eetteri on ajotestausvaiheessa. Vetybussit eivät ole vielä valmiita liikenteeseen, mutta nekin ovat jo kokeiluasteella.