51 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Biokaasu: Biokaasu on luonnossa vähähappisen mädäntymisprosessin tuloksena syntynyttä kaasuseosta, joka sisältää metaania, hiilidioksidia, vettä ja pieniä määriä muita kaasuja. Biokaasua voidaan kerätä muun muassa kaatopaikoilta, jätevesilaitoksilta ja maatilojen jätteistä. Puhdistetun biokaasun metaanipitoisuus on vähintään 95 %, ja sitä voidaan syöttää maakaasuverkkoon.
Biokaasulla voidaan kannattavasti tuottaa sähköä ja lämpöä tai biokaasua liikennekäyttöön niissä kohteissa, joissa biokaasua tuotetaan biojätteestä, jätevesistä ym. jakeista, joiden hinta on negatiivinen johtuen vastaanottavan laitoksen porttimaksusta. Näihin liittyvästä kokonaispotentiaalista arviolta jo lähes puolet on Suomessa hyödynnetty.
Biokaasu Arvioidaan biokaasun käytön teknis-taloudelliset mahdollisuudet energiantuotannossa. Biokaasun mahdollisia lähteitä ovat: • kaatopaikat (kaatopaikkakaasu) • jätteiden käsittely (kiinteät yhdyskuntajätteet, biojätteet) • jätevesien puhdistus • maatalous ja siihen rinnastettava toiminta 4.4.
Neste Oy: Neste MY -asemat Maakaasu ja biokaasu Maakaasun ja biokaasun tankkausasemia oli kesällä 2019 Suomessa kaikkiaan 44 kpl. Tankkausasemaverkko on edelleen laajenemassa, sillä uusia tankkausasemia on rakenteilla. Jakeluasemien sijainnin voi tarkistaa oheisista Gasumin ja Kaasuautoilijat ry:n karttasovelluksista.
Tällöin kaasua kutsutaan biokaasuksi. Metaania on kertynyt myös suuriksi esiintymiksi maakerrosten alle, jolloin se on fossiilista maakaasua. Metaania voidaan myös valmistaa synteettisesti esimerkiksi vetykaasusta ja hiilidioksidista. Maa- ja biokaasu ovat puhdistettuina koostumukseltaan samanlaisia, ja niitä voidaan syöttää samaan kaasuverkkoon.
Kannattaa mieluiten valita sellainen autotyyppi, jossa voi käyttää myös uusiutuvaa energiaa (korkeaseosetanoli, uusiutuva diesel, biokaasu, sähkö).
Kaasuauto käyttää polttoaineena joko maakaasua tai biokaasua, jotka molemmat ovat metaanipohjaisia kaasuja. Suomessa on saatavilla kaasuautoihin sekä maakaasua että biokaasua. Kaasuautoa sanotaan joskus maakaasuautoksi erotuksena nestekaasua käyttävistä autoista, joita taas Suomessa ei käytetä. Kaasuauto soveltuu monenlaiseen ajoon.
Konversiot ja jälkiasennussarjat Bensiini, etanoli, metaani (maakaasu ja biokaasu) ja nestekaasu ovat moottorin kannalta siinä määrin samankaltaisia polttoaineita, että alunperin bensiinikäyttöiseksi valmistettu moottori voidaan muuttaa toimimaan myös jollain muulla edellä mainituista polttoaineista.
13,9 kWh/kg 54 – 83 67 – 79 % yhdyskuntajäte – kuivalanta Sähkö – 0 – 89 – 600 – uusiutuva – keskimääräinen – marginaaliperusteinen *) fossiiliseen vertailupolttoaineeseen nähden (esimerkiksi etanolilla bensiini, biokaasulla maakaasu jne.) **) EU:n alueella biopolttoaineen minimivaatimuksena 35 prosentin päästövähenemä Taulukon lähteet: Bensiinin ja dieselin CO 2 -päästö: Direktiivi
On mahdollista myös kuljettaa biokaasua pienemmille asemille. 4.3.2. Lisäysmahdollisuudet Biokaasuun liittyviä selvityksiä on tehty, mm. Jyväskylän Yliopisto osana maakunnallista Biokaasusta energia Keski-Suomeen -hanketta. Jyväskylän Yliopiston selvitys tarkastelee melko yleisellä tasolla Äänekosken biokaasupotentiaalia.