Siirry sisältöön

67 hakutulosta

Laissa julkiset hankintayksiköt on velvoitettu huomioimaan tieliikenteen moottoriajoneuvojen energiankulutus, hiilidioksidipäästöt ja typenoksidi-, hiilivety- ja hiukkaspäästöt. Näiden lisäksi hankintayksikkö voi halutessaan huomioida myös esimerkiksi melupäästöt. Velvoite koskee N-luokan kuljetusajoneuvojen hankintaa, mutta ei esimerkiksi työkoneiden tai urakoiden hankintaa.
huoltoväli) Asennettu teho mukaan lukien liitäntälaitehäviöt Valonlähteiden (lamppujen) ja valaisimien huoltokustannus Aluevalaistus 1 Aluevalaistus 2 0,13 0,13 390 390 15 34 200 200 15 34 €/kWh €/vuosi €/kpl €/kpl €/kpl €/kpl/vuosi € vuosia W €/vuosi Ei käytössä Ei käytössä Asennettu teho mukaan lukien liitäntälaitehäviöt Valaistuksen käyttöaikakerroin aikaisemmin annettuna Laskettu energiankulutus
Valaisimet ja kannattimet: vuosihuoltokustannus Ohjaus- ja kaapelointi: ennakoitu huoltokustannus huoltovälille Ohjaus- ja kaapelointi: käyttöaika ennen huoltoa (huoltoväli) Asennettu teho mukaan lukien liitäntälaitehäviöt Valonlähteiden (lamppujen) ja valaisimien huoltokustannus Asennettu teho mukaan lukien liitäntälaitehäviöt Valaistuksen käyttöaikakerroin aikaisemmin annettuna Laskettu energiankulutus
Lamppujen elinkaarenaikaisista ympäristövaikutuksista tärkein on energiankulutus, josta 90 % muodostuu lampun käytön aikaisesta energiankulutuksesta ja vain noin 10 % valmistuksen aikana. Lampun energiatehokkuudella on suuri merkitys valaistuksen aiheuttaman ympäristökuormituksen vähentämisessä.
.: kustannus Valaistuksen peruskorjaus: käyttöaika ennen investointia €/kWh €/vuosi €/kpl €/kpl €/kpl €/kpl/vuosi € vuosia € vuosia VE 1 loistelamput VE 2 LED-valaisimet 0,11 0,11 9 21 5 53 65 5 Ei käytössä Ei käytössä Asennettu teho mukaan lukien liitäntälaitehäviöt Valaistuksen käyttöaikakerroin aikaisemmin annettuna Laskettu energiankulutus / vuosi Laskettu valonlähteiden (lamppujen
Sähköbussin energiankulutus vaihtelee riippuen kalustovalmistajasta ja kulutuksella on merkittävä vaikutus sähköbussiliikenteen elinkaarikustannuksiin.
Energiankulutus ja hiilidioksidipäästöt PERUSTASO 1.1 Energiankulutuksen seuraaminen EDELLÄKÄVIJÄTASO 1. Vähimmäisvaatimus: Polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen osalta palveluntarjoajalta edellytetään autokohtaista polttoaineenkulutuksen ja/tai taloudellisen ajotavan seurannan järjestämistä. 2.
Vastauksissa toisena nousiCO2-päästörajat ja kolmantena energiankulutus. Selkeästi vähiten on huomioitu melutasoa, 10 joka tosin ei ole lain mukaan edes pakollista. Muun kriteerin parissa avoimessa vastauksessa nousi esiin Trafin energiamerkintä sekä uusiutuvat polttoaineet.
Yksi laitteiden merkittävimmistä ympäristövaikutuksista on energiankulutus. Nämä laitteet ovat esimerkiksi tietokoneisiin verrattuna yleensä pitkiäkin aikoja lepotilassa (sleep mode). Siksi myös lepotilan aikaiseen virrankulutukseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota sekä siihen kuinka nopeasti laite siirtyy lepotilaan.
Suunnittelija ei ehkä aina tiedosta, että esimerkiksi sylinterin mitoituksessa ilman- ja energiankulutus lisääntyy suoraan ylimitoituksen suhteessa. • Venttiilit tulisi sijoittaa mahdollisimman lähelle toimilaitteita.