Siirry sisältöön

80 hakutulosta

Joukkoliikenteen ympäristövaikutukset HSL:n järjestämässä joukkoliikenteessä uusiutuvan energian osuus on raideliikenteen vihreän sähkön ansiosta noin 30 prosenttia ja lisäksi lähes 70 % HSL-alueen bussiliikenteestä hoidetaan vähäpäästöisillä EEV- ja Euro6-luokan busseilla.
Vaikka ledit kuluttavatkin erittäin vähän sähköä vanhoihin lampputyyppeihin verrattuna, valot kannattaa edelleen sammuttaa, kun huoneessa ei oleskella, Päivi Suur-Uski muistuttaa. Ledivalaisimien polttimon vaihdettavuus ei ole enää oleellista Kiinteitä ledivalaisimia hankittaessa kuluttajia saattaa askarruttaa led-polttimon vaihdettavuus.
Vuosi Vedenkulutus 2016 5 172 m 3 2017 4 728 m 3 2018 4 251 m 3 2019 4 329 m 3 ”Meillä on tällä hetkellä käytössä energiankulutuksen seurannassa reaaliaikainen Enerkey-järjestelmä, jolla seurataan veden-, sähkön- ja lämmönkulutuksia erikseen sekä kokonaisenergiankulutusta yhteensä.
.  Ostaja myy lämmöntoimittajalle tarvittavan sähkön ja veden (ei omia liittymiä).  Energian hinta (70% kokonaishinnasta) on sidottu ainoastaan pääpolttoaineen hintaan (Pelletti, PIX Pellet Nordic).  Uusiutuvan energian osuus kokonaistuotannosta on yli 98% (vaatimus vähintään 70%) Tomi Suomalainen 29.8.2014 6
Energiatehokkuuden osa-alueita ovat: • kiinteistöjen energiankäyttö (lämpö, sähkö, vesi) • laitesähkö • liikkuminen (työasia-, virka- ja työmatkat) • muu energiankäyttö (esim. koneet) Suunnitelman eri vaiheissa jokainen organisaatio joutuu miettimään, miten toteuttaa toimenpiteitä energiatehokkuutensa parantamiseksi.
Vähintään1 XX % tarjottavissa kuljetuksissa käytettävästä energiasta on uusiutuvaa energiaa, liikennebiokaasua tai sähköä.
Sähkön hinta kattaa sähköenergian, sähkön siirron ja sähköverot. Liikennöitsijän maksaman sähköenergian hinnan määrää markkinahinta, jonka päälle lisätään Turku Energian kate. Taulukossa 3 on esitetty edellä kuvatut sähköbussiliikenteen omistus- ja vastuusuhteet suomalaisilla kaupunkiseuduilla. 42 Taulukko 3.
Vaunu käyttää myös sähköä huomattavasti vähemmän kuin muu kalusto ja on kulkuominaisuuksiltaan erinomainen eli vaunun tärinä ja melutaso ovat huomattavan pienet. Uudet raitiovaunut tarvitaan sekä Helsingin lisääntyvää raitiotieliikennettä varten että korvaamaan vanhoja raitiovaunuja, jotka joudutaan poistamaan liikenteestä lähivuosina niiden taloudellisen käyttöajan päättyessä.
Vertailuperusteena kokonaistaloudellisuus Molemmissa hankinnoissa käytettiin avointa menettelyä ja sähköistä huutokauppaa. Tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjouspyynnössä IT-laitteiden aiheuttamat ympäristövaikutukset otettiin huomioon sekä teknisten eritelmien että vertailuperusteiden avulla.
Pumput kuluttavat noin 10 % maailman sähkön kulutuksesta, joten säästöpotentiaali energiatehokkaalla pumppauksella on valtava. Parantamalla pumppausta voitaisiin säästää arviolta jopa 4 % koko maailman sähkön kulutuksesta kustannustehokkaasti, sillä keskimääräinen pumppausjärjestelmän uusimisen takaisinmaksuaika on vain 1–5 vuotta.