Siirry sisältöön

206 hakutulosta

Kun lämmitystehoa pienennetään lyhytaikaisesti esimerkiksi kalliin sähkön hinnan vuoksi, energiatehokkaassa rakennuksessa sisälämpötila alenee hitaammin, mikä mahdollistaa paremman joustokyvyn. Joustoa tarvitaan sähkönkulutuksessa tulevaisuudessa yhä enemmän, kun sääriippuvaisen sähköntuotannon, eli tuuli- ja aurinkovoiman osuus sähköverkossa kasvaa.
Lisäksi kuuteen sähkölämmitteiseen kunnan omistamaan rakennukseen on lisätty ilmalämpöpumppuja, jotka vähentävät sähkön käytön tarvetta. ”Polttavalla tekniikalla on hyvä säädettävyys tehon tarpeen vaihdellessa meillä 250-2500 kW:n välillä. Poltettava materiaali saadaan läheltä kustannustehokkaasti.
Vertailukriteerejä käytettäessä lisäpisteitä saa, jos ajoneuvossa voidaan käyttää uusia käyttövoimia (korkeaseosetanoli, biokaasu, uusiutuva diesel, sähkö). Henkilö- ja pakettiautohankinnat päivitetty 8/2019, versio 2.2 11 3.
Energiankulutustavoitteet tulee asettaa sähkön-, lämmön- ja vedenkäytölle sekä mahdolliselle muulla tavoin toteutettavalle jäähdytykselle. Kulutustavoitteiden seuraamiseksi rakennuksessa tulee olla järjestelmäkohtaiset energiamittaukset.
EUR 0 EUR 0 EUR 0 EUR 0 EUR Tuotantopanos 5 Kulutus tai teho (kW) kappaletta kohden yksikkö Vuosittainen käyttö yksikkö Kustannus yksikköä kohden kappaletta kohden EUR/yksikkö Yhteenlaskettu käyttökustannus, tuotantopanos 5 (nykyarvo) 0 EUR 0 EUR 0 EUR 0 EUR 0 EUR Yhteenlasketut käyttökustannukset (nykyarvo) 0 EUR 0 EUR 0 EUR 0 EUR 0 EUR Tuotantopanoksia voivat olla polttoaineet, sähkö
Erilaiset energiayhteisöt on suunniteltu helpottamaan sähkön loppukäyttäjien investointeja uusiutuvaan energiaan sekä edistämään uusien toimintatapojen käyttöönottoa kuten kulutusjoustoon osallistumasta.
A-luokkaan kuuluva lamppu kuluttaa vain kolmanneksen siitä sähkön määrästä, jonka luokkaan C kuuluvat lamput kuluttavat. Lue lisää: http://www.lampputieto.fi/lamput/lamppujenpakkausmerkinnat 2.
Lisäksi markkinavuoropuhelulla on syytä selvittää, onko uusilla käyttövoimilla suoritettavalle kuljetuspalvelulle kysyntää kokonaisuudessaan riittävästi, jotta yritys uskaltaa hankkia esimerkiksi sähkö- tai kaasuauton.
Elvari-ohjelmassa ovat olleet mukana Motiva Oy, Energiapolarryhmä, Energiateollisuus ry, Ensto, Glen Dimplex Nordic, Helsingin Energia, JE-Siirto Oy, Porvoon Energia, Ryhmä 4 (Järvi-Suomen Energia Oy, Kymenlaakson Sähköverkko Oy, PKS Sähkönsiirto Oy ja Savon Voima Verkko Oy), Scanoffice Oy, Suomen lämpöpumppuyhdistys SULPU ry, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry ja Voimatori-ryhmä
Elvari-ohjelmassa ovat olleet mukana Motiva Oy, Energiapolar Oy, Energiateollisuus ry, Fortum, Helsingin Energia, JE-Siirto Oy, Järvi-Suomen Energia Oy, Kymenlaakson Sähköverkko Oy, NIBE-Haato Oy, PKS Sähkönsiirto Oy, Savon Voima Verkko Oy, Suomen lämpöpumppuyhdistys SULPU ry, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, Vattenfall Verkko Oy ja Voimatori Oy.