Tiedotteet 2024

11.9.2024 8.00

Tee palvelus itsellesi ja kodillesi: ota käyttöön kodin huoltokirja

Jokainen rakennus ikääntyy samaa tahtia kuin talonväki. Myös rakennukset vaativat huolenpitoa. Säännölliset huoltotyöt ja korjaukset ylläpitävät kodin arvoa ja kuntoa. Aina remonttien yhteydessä kannattaa huomioida ja parantaa myös energiatehokkuutta. Kodin huoltokirja muistaa puolestasi tehdyt työt ja toimet, kunhan ensin kirjaat ne sinne.

”Kodin huoltokirja helpottaa säännöllisten huoltotehtävien muistamisessa ja tekemisessä. Se on kullanarvoinen asiakirja myös pientalon myyntitilanteessa. Sen avulla on helppo todentaa tehdyt talon arvoon vaikuttavat remontit ja huollot talosta kiinnostuneille”, muistuttaa johtava asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta.

Huoltokirja kannattaa ottaa käyttöön viimeistään syyshuoltojen yhteydessä. 2000-luvun pientaloilla yleensä on jo olemassa huoltokirja, mutta sitä vanhemmissa se on harvinainen. Aktiivisella käytöllä huoltokirja on hyödyllinen apu pientalon asukkaalle.

Perusparantamisen suunnitelma viitoittaa talon tulevaisuuden

Pidemmän aikavälin suunnitelma kodin vaatimista parannuksista ja korjauksista on huoltokirjan paras kaveri. Se huomioi ja aikatauluttaa rakenteiden ja teknisten järjestelmien uudistukset ja korjaamiset. Suunnitelman lähtökohtana ovat tiedot talon kunnosta, rakenteiden ja taloteknisten järjestelmien iästä sekä tehdyistä korjaus- ja huoltotöistä.

”Huoltokirjan kaveriksi kannattaa laatia myös perusparantamisen suunnitelma, jossa tulevat isommat uudistukset ja korjaukset on alustavasti aikataulutettu. Karkean perusparantamisen suunnitelman talon omistaja voi laatia itse, mutta on järkevää hyödyntää laadinnassa asiantuntijoita. Tietoa suunnitelmaan saa huoltokirjasta, energiatodistuksesta, erilaisista teknisistä asiakirjoista ja mahdollisesta kuntotarkastuksesta tai kuntotutkimuksesta”, Suur-Uski lisää.

Remontit voi jaksottaa useille vuosille

aloudellisista syistä remontteja jaksotetaan yleensä useille vuosille, jolloin suunnittelu on entistäkin tärkeämpää.

”Yleensä kannattaa tehdä nopeimmin ja eniten energiakustannuksia leikkaavat toimet ensin. Lämmitysenergian kulutuksen pienentämiseen on hyvä satsata. Järki käteen kuitenkin siinä, mikä on oikea toteutusjärjestys. Esimerkiksi kattoremontti kannattaa tehdä ennen aurinkopaneelien asentamista, jolloin katto on kunnossa ja kestää paneelien käyttöiän”, Suur-Uski neuvoo.

Uuteen tekniikkaan investoimalla voi vanhankin talon päivittää nykyaikaan. Esimerkiksi sähkönkulutuksen ohjaus ja automatiikka helpottavat energiankäytön ajoittamista niihin hetkiin, jolloin sähkö on edullisimmillaan.

Opastusta ja vinkkejä huoltokirjan ja perusparantamisen suunnitelman laadintaan on Motivan Koti- ja asuminen sivustolla. Kuluttajien energianeuvonnasta voi aina kysyä neuvoja kodin energia-asioihin ja energiatehokkuutta parantaviin remontteihin.

Neuvonta palvelee: kuluttajaneuvonta@motiva.fi

johtava asiantuntija Päivi Suur-Uski
paivi.suur-uski@motiva.fi

Talotekniikan viestintäfoorumin vinkit:
Talot kuntoon

Kuluttajien energianeuvonnan vinkit:
Asiaa energiasta – kuluttajien energianeuvonta

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin velvoitteiden mukaisesti viestintää eri lämmitys-, ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmien energiatehokkuuden parantamiseksi tehdään alan toimijoista kootun Talotekniikan viestintäfoorumin kautta. Motiva koordinoi foorumin toimintaa ympäristöministeriön toimeksiannosta.

Motivan valtakunnallinen energianeuvonta sekä alueelliset energianeuvojat opastavat kotitalouksia ja taloyhtiöitä lämmitysmuodon valintaan tai vaihtoon sekä viilennykseen liittyvissä asioissa.

Sivua päivitetty viimeksi 11.9.2024