Tiedotteet 2024

12.6.2024 9.00

Hyvä aurinkosuojaus vähentää viilennystarvetta

Toukokuu toi mukanaan peräti 15 hellepäivää. Vaikka hellejakso jo hellitti, kesää on vielä jäljellä ja lisää paahteisia päiviä tulossa. Kiinteistön omistajat voivat aurinkosuojata kiinteistön sisätiloja monella tapaa niin pienissä kuin suurissakin kiinteistöissä.

”Kannattaa ensisijaisesti estää ylilämpenemistä aiheuttavan suoran auringon säteilyn pääsy sisätiloihin. Rakennuksen ulkopuoliset markiisit tai ikkunan ulkopuolelle asennettavat screen-kaihtimet vähentävät tehokkaasti ikkunoihin kohdistuvaa auringon säteilyä. Aurinkosuojaus minimoi tehokkaasti jäähdytystarvetta. Aurinkosuojausratkaisut ovat kestäviä ja melko edullisia hankkia”, muistuttaa johtava asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta.

Erilaiset aurinkosuojaratkaisut ja rakenteellinen aurinkosuojaus on Suomessa vielä vähäisellä käytöllä verrattuna Etelä-Eurooppaan, koska pitkät lämpimät kesät ovat täällä uudehko ilmiö. Monessa kohteessa Suomessa sisäolosuhteet säilyisivät siedettävinä ilman koneellista jäähdytystä, jos pysyviä aurinkosuojausratkaisuja otettaisiin enemmän käyttöön.

Silloin kun aurinko paistaa suoraan ikkunoihin, on järkevää sulkea ikkunoiden sisäpuoliset kaihtimet. Paras ratkaisu on aina rakennuksen ulkopuolinen kaihdin, markiisi tai muu varjostava ratkaisu, josta saatava hyöty on sisäpuolista ratkaisua merkittävästi parempi. Parveke- ja terassilasit on syytä aukaista, jottei parveke tai terassi lämpene voimakkaasti ja kuumenna myös asuntoa. Kuumimpaan vuorokaudenaikaan ikkunat ja ovet on pidettävä kiinni, mutta kun ulkoilman lämpötila viilentyy huonelämpötilaa alemmaksi, huonetilat tuulettuvat parhaiten ristivedolla.

Energiatehokasta jäähdytystä

Lämmitys- ja ilmanvaihtoratkaisujen hankinnan yhteydessä on ensisijaisen tärkeää pohtia niiden energiatehokkuutta lämmityskaudella. Lisäksi on huomioitava voiko ratkaisua hyödyntää kesäaikaan myös jäähdytyskäytössä.

”Esimerkiksi maalämmön yhteydessä järjestelmä voi palvella kesäaikaan viilennyksessä ja samalla lämmittää energiakaivoja talven lämmityskautta varten. Suoran sähkölämmityksen rinnalle hankittava ilmalämpöpumppu parantaa paitsi lämmityskauden aikaisen lämmöntuotannon energiatehokkuutta, myös viilentää koteja ja asuntoja kesähelteillä”, toteaa asiantuntija Veli-Matti Virtanen Motivasta.

Myös ilmanvaihdolla, sen huoltamisella ja oikea-aikaisilla tehostuksilla voidaan vaikuttaa kesäaikaisiin lämpötiloihin. Jos kiinteistössä on jo olemassa mahdollisuus viilentämiseen, tarkasta laitteiden asetusarvot ja vältä turhaa jäähdyttämistä. Tarkasta ja huolla viilennyslaitteet säännöllisesti.

Jäähdytysvinkit pientaloon:
  • Vähennä lämpökuormaa sulkemalla tarpeettomat laitteet.
  • Selvitä ja hanki kiinteistön ulkopuolisia aurinkosuojia, kuten markiiseja ja kaihtimia.
  • Sulje ikkunoiden kaihtimet, kun ikkunoihin kohdistuu ylilämpenemistä aiheuttavaa suoraa auringonsäteilyä.
  • Pidä ikkunat ja ulko-ovet kiinni, kun ulkona on sisälämpötilaa kuumempaa. Kun ulkoilma viilenee, tuuleta ristivedolla.
Jäähdytysvinkit asunto-osakeyhtiöön ja palvelurakennukseen:
  • Opasta tilojen käyttäjiä sisäilman lämpötilan hallintaan, kuten parvekelasien avaamiseen.
  • Ohita ilmanvaihdon lämmön talteenotto kesällä, vaihda säännöllisesti suodattimet.
  • Tehosta ilmanvaihtoa öisin, kun ulkoilman lämpötila on viileämpää.
  • Tehosta porrashuoneiden ilmanvaihtoa maksimilämpötilan alentamiseksi.
  • Tutki, voiko ilmanvaihdon tuloilmaa jäähdyttää.
  • Tarkista olemassa olevien jäähdytyslaitteiden asetusarvot. Vältä turhaa jäähdyttämistä.
  • Selvitä aurinkosuojauksen parantamisen mahdollisuudet.

Päästötön rakennuskanta vuoteen 2050 mennessä

Toukokuussa voimaantulleen uuden rakennusten energiatehokkuusdirektiivin tavoitteena on päästötön rakennuskanta vuoteen 2050 mennessä. Rakennusten energiatehokkuuteen ja uusiutuvan energian käyttöön panostetaan aiempaa enemmän, ja huomiota on kiinnitettävä myös sisäolosuhteisiin.

”Lämpenevät vuodet luovat myös Suomessa tarpeen tarkastella kesäajan jäähdytysratkaisuja tarkemmin. Koska energiaa on käytettävä entistä vähemmän, ovat passiiviset jäähdytyskeinot entistä tärkeämmässä asemassa. Erilaisia pysyviä, rakenteellisia aurinkosuojausratkaisuita pitää ottaa käyttöön erityisesti uudisrakennuksissa mutta myös olemassa olevassa rakennuskannassa”, kiteyttää Suur-Uski.

Kokonaisuus kuitenkin ratkaisee: aurinkoenergian optimaalinen hyödyntäminen voi vähentää mahdollisuuksia minimoida jäähdytystarvetta esimerkiksi varjostavan kasvillisuuden avulla. Silloin on punnittava muita, rakennuksen ulkopuolisia aurinkosuojauksen ratkaisuita.

johtava asiantuntija Päivi Suur-Uski
paivi.suur-uski@motiva.fi

asiantuntija Veli-Matti Virtanen
veli-matti.virtanen@motiva.fi

Lisää vinkkejä:
Kuluttajien energianeuvonnan vinkit
Talotekniikan viestintäfoorumin vinkit

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin velvoitteiden mukaisesti viestintää eri lämmitys-, ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmien energiatehokkuuden parantamiseksi tehdään alan toimijoista kootun Talotekniikan viestintäfoorumin kautta. Motiva koordinoi foorumin toimintaa ympäristöministeriön toimeksiannosta.

Motivan valtakunnallinen energianeuvonta sekä alueelliset energianeuvojat opastavat kotitalouksia ja taloyhtiöitä lämmitysmuodon valintaan tai vaihtoon sekä viilennykseen liittyvissä asioissa.

Sivua päivitetty viimeksi 12.6.2024