Tiedotteet 2024

20.8.2024 8.00

Ekologisen suunnittelun säädökset uusiutuvat ja kattavuus laajenee

Uusi EU:n kestävien tuotteiden ekosuunnitteluasetus (ESPR) on hyväksytty korvamaan nykyinen vuonna 2009 annettu ekosuunnitteludirektiivi. Asetuksella laajennetaan ekosuunnitteluvaatimusten soveltamisalaa lähes kaikkiin EU:n markkinoille tuleviin tuotteisiin. Vaatimukset koskevat myös EU:n ulkopuolella valmistettuja tuotteita, jotka tulevat EU:n markkinoille.

”Uusi asetus tarkoittaa, että tuotteiden valmistajat joutuvat jatkossa kehittämään tuotteitaan aiempaa ympäristöystävällisimmiksi, jotta niitä voidaan saattaa EU:n markkinoille. Asetus varmistaa, että ympäristönäkökulmat otetaan huomioon jo tuotteiden suunnitteluvaiheessa, jotta tuotteet olisivat esimerkiksi aiempaa kestävämpiä, helpommin korjattavia ja kierrätettäviä sekä ympäristövaikutuksiltaan parempia”, kertoo johtava asiantuntija Juha Toivanen Energiavirastosta.

Uusi ekosuunnitteluasetus, jolla korvataan vanha ekosuunnitteludirektiivi ja laajennetaan sen soveltamisalaa energiaan liittyvien tuotteiden, kuten jääkaappien, moottoreiden ja älypuhelimien, lisäksi kaikentyyppisiin EU:n markkinoille saatettuihin tuotteisiin, tuli voimaan kaikissa EU:n jäsenmaissa 18.7.2024.

Asetus vahvistaa tuotteiden korjattavuutta ja kiertotaloutta

Tärkeitä kriteereitä eri tuotekategorioissa ovat tuotteiden kestävyys, uudelleenkäytettävyys, päivitettävyys ja korjattavuus. Uusia vaatimuksia asetetaan muun muassa  korjattavuudelle, energia- ja resurssitehokkuudelle, kierrätettävyydelle sekä hiili- ja ympäristöjalanjäljelle. Sen lisäksi tuotteista saa jatkossa enemmän tietoa erilaisten kestävyysmerkintöjen sekä digitaalisen tuotepassin avulla, jotta esimerkiksi kuluttajat voivat tehdä helpommin ympäristön kannalta parempia valintoja, kun tarjolla on paljon aiempaa enemmän tietoa tuotteiden ominaisuuksista, kuten tuotteen materiaaleista, ympäristövaikutuksista ja tuotteiden oikeasta käytöstä ja kierrätyksestä.

Näin entistä useammalta EU:ssa myytävältä tuotteelta edellytetään kiertotaloussuunnittelua vuoteen 2030 mennessä. Poikkeuksena ovat elintarvikkeet, lääkkeet, autot sekä puolustus- ja turvallisuustuotteet, joita asetus ei koske.

”Ekosuunnitteludirektiivin avulla on säästetty mittavasti energiaa ja varmistettu energiatehokkaat laitteet myös suomalaisiin koteihin. Nyt otetaan uusi iso harppaus eteenpäin. Yhä useammat tuotteet ovat pian ympäristöystävällisiä, kierrätettäviä ja korjattavia. Jatkossa kuluttaja saa kaupasta ympäristöystävällisempiä tuotteita, joiden vaatimustenmukaisuudesta vastaa valmistaja tai maahantuoja, sanoo johtava asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta.

Ekosuunnitteluasetus on puitelainsäädäntö, mikä tarkoittaa, että käytännön tason vaikutukset nähdään vasta, kun uusia tuoteryhmiä tai tuotejoukkokohtaisia säädöksiä asetetaan. Säädöksissä asetetaan tuoteryhmille vähimmäisvaatimuksia, jotka kaikkien EU:n markkinoille saatettavien tuotteiden on täytettävä.

Ensimmäisiä tuoteryhmäkohtaisia säädöksiä on jo ryhdytty työstämään muun muassa tekstiileistä ja teräksestä. Alustavan aikataulun mukaan ensimmäisten tuoteryhmäkohtaisten asetusten soveltaminen alkaa aikaisintaan kesäkuussa 2027. Tarkemmin tuoteryhmien säädösten laadinnasta tiedetään myöhemmin.

johtava asiantuntija Päivi Suur-Uski
paivi.suur-uski@motiva.fi