Tiedotteet 2023

15.3.2023 14.00

Rahoituksen tietopalvelusta ajantasaista tietoa yrityksille ja kunnille suunnatuista tuista ja rahoituksista

Motiva on yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa julkaissut rahoituksen tietopalvelun, johon on koottu ja kootaan erityisesti yrityksille ja kunnille tietoa energiatehokkuuden parantamiseen ja korjausrakentamiseen suunnatuista tuista, avustuksista sekä muista rahoitusmahdollisuuksista. Palvelu on osa Kestävän rahoituksen tietopalvelu ja pyöreä pöytä -hanketta, jota rahoittavat ympäristöministeriö, Energiavirasto, Suomen Kuntaliitto ja Kaupan liitto.

Yrityksissä ja kunnissa kaivataan selkeää, helposti lähestyttävää perustietoa juuri heille sopivista eri tuki- ja rahoitusratkaisuista. Kun aikaa tietojen selvittämiseen ei ole tai sitä on rajoitetusti, pitäisi tiedon olla saatavilla mahdollisimman nopeasti hyödynnettäväksi. Tiedon tulisi olla juuri heille kohdennettua ja sen pitäisi olla helposti omaksuttavaa. Nämä tarpeet nousivat esiin rahoituksen tilannekuvassa, joka julkaistiin syyskuussa 2022.

Nyt avattu tietopalvelu pyrkii vastaamaan näihin haasteisiin tarjoamalla työkalun, jolla voi etsiä juuri omalle organisaatiolle sopivia tuki- ja rahoitusmuotoja. Tietopalvelussa keskitytään erityisesti energiatehokkuuden parantamiseen sekä korjausrakentamiseen soveltuviin tuki- ja rahoituslähteisiin.

Palvelu löytyy verkosta osoitteesta: www.motiva.fi/rahoituksentietopalvelu.

Tietopalvelua päivitetään ja täydennetään jatkuvasti. Tavoitteena on tuottaa yrityksille ja kunnille helposti käytettävä palvelu, jonka kautta ajantasainen tieto on helposti saatavilla.

Rahoituksen pyöreä pöytä kokosi yhteen liki 100 yritysten, kuntien ja viranomaisten edustajaa

Maaliskuun 15. päivä järjestetty Kestävän rahoituksen toinen pyöreä pöytä kokosi yhteen eri alojen yritykset, kunnat sekä rahoitusalan toimijat ja viranomaiset keskustelemaan muun muassa erilaisista tuki- ja rahoitusratkaisuista, niiden soveltamiskohteista sekä siitä, miten tiedon saantia eri mahdollisuuksista voitaisiin parantaa ja siten edistää energiatehokkuusinvestointeja.

Kaksi kertaa vuodessa järjestettävässä pyöreässä pöydässä osallistujia kannustetaan tuomaan keskusteluun omia kokemuksiaan ja havaintojaan, sekä nostamaan esiin tarpeet, toiveet ja ideat siitä, miten yritysten ja kuntien mahdollisuuksia hyvien energiatehokkuusinvestointien tekemiseen voidaan parantaa muun muassa ajantasaisen ja kohdennetun tiedon avulla. Seuraava pyöreä pöytä järjestetään syyskuussa 2023.

Kestävän rahoituksen tietopalvelu ja pyöreä pöytä -hanke:
asiantuntija Kirsi-Maaria Forssell
kirsi-maaria.forssell@motiva.fi

asiantuntija Anna Sahiluoma
anna.sahiluoma@motiva.fi

Kestävän rahoituksen tietopalvelu ja pyöreä pöytä -hankkeen (2021–2024) rahoittavat ympäristöministeriö, Energiavirasto sekä Kaupan liitto ja Suomen Kuntaliitto. Hankkeessa ovat mukana myös Elinkeinoelämän Keskusliitto, RAKLI ja Suomen Yrittäjät.

Kestävän rahoituksen tietohubi ja pyöreä pöytä

Sivua päivitetty viimeksi 16.5.2024