Tiedotteet 2023

25.4.2023 14.30

Motiva selvitti: Energiatodistusten hinnoissa hienoista nousua

Energiatodistusten hinnat ovat hienoisesti nousseet vuodesta 2021, jolloin Motiva edellisen kerran selvitti todistusten hintatasoa.

Uudispientalon energiatodistus maksaa keskimäärin 290 euroa, kuten aiemminkin, ja olemassa olevan pientalon energiatodistuksen saa noin 380 eurolla (aiemmin 350 euroa).

Uudisrivitalon energiatodistus maksaa keskimäärin 400 euroa (aiemmin 450 euroa) ja olemassa olevan talon keskimäärin 560 euroa (aiemmin 510 euroa). Uudiskerrostalon energiatodistus on keskimäärin 870 euroa (aiemmin 860 euroa) ja olemassa olevan talon keskimäärin 710 euroa (aiemmin 650 euroa).

Hintojen vaihteluväli on edelleen suuri. Hintaero esimerkiksi halvimman ja kalleimman olemassa olevan pientalon energiatodistuksen välillä voi olla jopa 500 euroa.

Todistuksen laatimiseen kuuluu rakennuksen havainnointi, mihin olemassa olevassa rakennuksessa käytettiin aikaa yleensä tunnin verran. Pientaloissa yleisin havainnointiaika oli 1–2 tuntia, joka oli hieman enemmän kuin kerros- tai rivitaloissa.

Hintatiedot kysyttiin energiatodistusten laatijoilta kokonaishinta-arviona sisältäen arvonlisäveron. Tästä syystä hinta saattaa vaihdella sen mukaan laskutetaanko esimerkiksi matkakustannukset erikseen. Kerros- ja rivitaloissa hintaan vaikuttaa myös kohteen koko ja rakennusten määrä. Myös kytkeminen muun selvityksen yhteyteen (esimerkiksi kuntotarkastus) voi vaikuttaa energiatodistuksen hintaan.

Taustatietoja kyselystä

Energiatodistusten hintakysely toteutettiin 8.–31.3.2023 ja siihen vastasi yhteensä 99 energiatodistusten laatijaa. Kysely lähetettiin Motivasta noin 700 laatijalle ja vastausprosentti oli 14,4. ARAn ylläpitämässä Energiatodistusrekisterissä oli vuoden 2022 lopussa 1 071 rekisteröitynyttä energiatodistuksen laatijaa.

Energiatodistus uudisrakennuksille ja olemassa oleville rakennuksille myynnin ja vuokrauksen yhteydessä

Energiatodistus tarvitaan uusille rakennuksille rakennuslupaa haettaessa ja olemassa olevan rakennuksen tai sen tilojen tai huoneistojen myynnin tai vuokrauksen yhteydessä. Todistus on oltava nähtävillä myytävien tai vuokrattavien rakennusten tai tilojen näytöissä ja se on annettava ostajalle ja vuokralaiselle. Rakennuksen energialuokka (A-G) tulee myös esittää myynti- ja vuokrausilmoituksessa, energialuokan alaviite (2013 tai 2018) kertoo sen, minkä säännösten mukaan energiatodistus on laadittu. Todistuksen laatii pätevöitynyt energiatodistuksen laatija Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn ylläpitämässä Energiatodistusrekisterissä ().

Energiatodistus antaa mahdollisuuden vertailla rakennuksia: ostaja tai vuokraaja saa energiankulutuksesta tietoa, joka ei ole riippuvainen talon nykyisistä käyttäjistä, vaan perustuu rakennuksen ominaisuuksiin. Energiatodistus sisältää myös tiedon rakennuksen sen hetkisten käyttäjien toteutuneesta ostoenergiankulutuksesta.

Energiatodistusten neuvontapalvelu auttaa

Motiva Oy antaa energiatodistuksiin liittyvää neuvontaa ympäristöministeriön toimeksiannosta sekä kuluttajille että energiatodistusten laatijoille:
www.motiva.fi/energiatodistus

Puhelinneuvonta palvelee tiistaisin klo 9–12 numerossa (09) 6122 5090. Neuvontapalvelu on suljettu heinäkuussa. Kysymyksiä voi lähettää myös sähköpostitse: energiatodistus@motiva.fi

Motivan energiatodistusneuvonta, energiatodistusten hintakysely:
johtava asiantuntija Jaakko Ketomäki
energiatodistus@motiva.fi