Tiedotteet 2021

15.11.2021 8.00

Tuhka hyötykäyttöön lähialueille lannoitteeksi ja infrarakentamiseen

Materiaalitorilla otettiin käyttöön uusi tuhkan kelpoisuusluokittelu, jonka avulla voidaan edistää vastuullista tuhkan käyttöä. Tuhkan hyödyntäminen on sitä kannattavampaa mitä lähempänä tuhkan tuotantopaikkaa sitä voidaan hyödyntää.

Materiaalitori toimii tuhkan tuottajien ja etsijöiden kohtauspaikkana. Sen avulla tuhkan tuottaja ja hyödyntäjä löytävät toisensa ja tuhka saadaan hyötykäyttöön lähialueelle lannoitteeksi metsään, pellolle ja puutarhaan tai infrarakentamiseen.

Tuhkan kierrätys maa- ja metsätaloudessa on keino edistää vähähiilisyyttä

Lämpö- ja voimalaitoksista syntyy tuhkaa arviolta 1,5 miljoonaa tonnia vuodessa, tästä osa päätyy vielä kaatopaikoille. Maa- ja metsätaloudessa tuhkan kierrättämisellä voidaan korvata mineraalisia lannoitteita, joiden tuotanto kuluttaa paljon luonnonvaroja ja aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä.

Lähituhkaa hyödyntämällä voidaan saavuttaa kustannussäästöjä ja hillitä ilmastonmuutosta.

– Tuhkan kierrätys on kiertotaloutta isossa mittakaavassa. Tuhkantuottaja saa lisäarvoa ja säästää jätekustannuksissa, arvokas tuhka saadaan hyötykäyttöön ja neitseellisiä luonnonvaroja käytetään vähemmän, sanoo Motivan johtava asiantuntija Ilkka Hippinen.
Kuva. Tuhkan kierrätyksellä voidaan palauttaa polttoaineena käytetyn puun ravinteet takaisin metsään, sanoo johtava asiantuntija Ilkka Hippinen Motivasta. Kuva Jari Aalto.

Uusi tuhkan kelpoisuusluokittelu käytössä

Syyskuun alusta asti on ollut mahdollista hakea ja tarjota eri käyttötarkoituksiin soveltuvaa tuhkaa Materiaalitorilla. Kiinnostus tuhkan kierrätystä kohtaan on kasvanut uuden kelpoisuusluokittelun myötä.

– Löysimme Materiaalitorin avulla useita potentiaalisia lentotuhkan hyötykäyttäjiä ja pääsimme sopimukseen, joka mahdollistaa meidän ja kokonaisuuden kannalta järkevimmän ja optimoiduimman yhteistyön, sanoo Lasse Lahtinen Etelä-Savon Energia Oy:stä.

Tuhkan käytön kannalta on erityisen tärkeää tietää, mihin käyttötarkoitukseen tuhkaerä soveltuu.

– Puutuhkaa voidaan hyödyntää esimerkiksi metsälannoitteena. Tuhkalannoitus on metsänomistajalle taloudellisesti kannattava keino lisätä puuston kasvua ja metsän hiilinieluja. Turvemaametsissä tuhkalannoitus voi lisätä puuston kasvua 2–6 kuutiometriä hehtaarilla vuodessa. Tuhkan käyttöä metsälannoituksessa säätelee lannoitevalmistelainsäädäntö, sanoo projektipäällikkö Tommi Tenhola, Tapiosta.

Lämpö- ja voimalaitoksissa syntyvä lentotuhka on voimalaitokselle hyödytön sivutuote, josta aiheutuu kuljetusten ja vastaanottomaksujen takia kustannuksia.

– Tuottamamme lentotuhka täyttää metsälannoituksen ja maanrakentamisen loppukäytölle määritetyt laatuvaatimukset. Meille on tärkeää, että tuhka kierrätetään sellaiseen kohteeseen, missä siitä on eniten hyötyä suhteessa kustannuksiin, kertoo Lasse Lahtinen, Etelä-Savon Energia Oy:stä.

Tuhkan luokitteluominaisuudet Materiaalitori.fi -palveluun on kehitetty Vastuullista liiketoimintaa tuhkasta -hankkeessa yhteistyössä Motiva Oy:n kanssa. Tuhkan luokittelua esitellään Tapion koordinoimassa Vastuullista liiketoimintaa tuhkasta -hankkeen loppuseminaarissa 18.11.2021.

Lisätietoa seminaarista:

Seminaarin esitykset (linkki lisätty tiedotteeseen 18.11.2021)

johtava asiantuntija Ilkka Hippinen
ilkka.hippinen@motiva.fi

Tapio Oy
projektipäällikkö Tommi Tenhola
tommi.tenhola@tapio.fi

Materiaalitori
Vastuullista liiketoimintaa tuhkasta -hanke (Tapio)
Hyötykäyttöön soveltuvaa tuhkaa voi tarjota ja etsiä Materiaalitori-palvelussa (Motivan tiedote 31.8.2021)

Ohjeet tuhkailmoitusten tekoon ja ilmoituksista tehtävään hakuun (pdf) (129 KB)

Materiaalitori on ympäristöministeriön tuottama kaikille avoin digitaalinen palvelu, jota ylläpitää Motiva Oy.

Sivua päivitetty viimeksi 27.2.2023