Tiedotteet 2021

17.8.2021 8.00

Joustavaa ja älykästä sähkönkäyttöä kotiin

Energiatehokkuus ja sähkön joustava käyttö ovat keskeisiä keinoja, joiden avulla voimme edetä kohti hiilineutraaliutta. Sähkönkulutusta kannattaa ajoittaa hetkiin, jolloin saatavilla on puhtaasti tuotettua uusiutuvaa energiaa. Kodin älykkäät ohjausjärjestelmät lisäävät asumismukavuutta, säästävät rahaa ja edistävät kestävää kehitystä käytännössä. Sähkön kulutusjoustosta on nyt julkaistu ajankohtaista tietoa ja asiaa selventäviä videoanimaatioita.

Sähköntuotannon vaihtelut lisääntyvät vääjäämättä, kun uusiutuvan energian, kuten tuulen ja auringon, avulla tavoittelemme päästövähennyksiä ja hillitsemme ilmastonmuutosta. Ilmastonmuutoksen etenemisen myötä sähkön merkitys yhteiskunnassa kasvaa entisestään ja sen käyttö monipuolistuu niin rakennetussa ympäristössä kuin liikenteessä. Sähkönkäyttäjät otetaan yhä tiiviimmin mukaan muuttamaan energiamarkkinoita.

‒ Energian tuotantotapojen muuttuessa myös kulutustottumuksia on järkevää tarkistaa ja päivittää. Sähköntuotannon ja -kulutuksen on oltava aina tasapainossa ja näin myös kulutuksen on joustettava vaihtelevan tuotannon mukaan. Kotitalouksien on hyvä olla tietoisia siitä, että omassa sähkönkäytössä voi joustaa. Joustamalla voi säästää kuluissa ja se on kustannustehokasta, muistuttaa asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta.

Kuluttajasta energiavaikuttajaksi

Sähkön kulutusjousto on monille vielä vieras asia. Kotiautomaation ja uudenlaisten energiapalveluiden avulla on mahdollista järkeistää sähkönkäyttöä siten, että kulutusta ohjataan ja tasataan kulutuspiikeistä edullisempiin ajankohtiin.

‒ Uusiutuvaa energiaa hyödyntävä joustava sähkönkulutus voi samanaikaisesti lisätä asumismukavuutta ja vähentää energiakuluja sekä asumisen ympäristövaikutuksia. Sähköauto kannattaa ladata ja vesi lämmittää silloin, kun sähkönhinta on edullinen tai omaa sähköntuotantoa vaikkapa aurinkopaneeleilla on saatavilla, Suur-Uski jatkaa.

Kotiautomaatio on nykyaikainen tapa hallita kodin huonelämpötiloja, käyttöveden lämmitystä, valaistusta tai vaikka sähköauton latausta ja oman aurinkosähkön käyttöä järkevästi ja helposti. Älykäs koti huolehtii, että kotona on aina taloudellista ja mukavaa asua.

Kotiautomaation, uudenlaisten energiapalvelujen, oman aurinkosähköjärjestelmän ja sähkönhintaan perustuvan kulutuksenohjauksen ansiosta kotitaloudet voivat parantaa energiatehokkuutta ja käyttää puhtaasti tuotettua sähköä silloin, kun se on edullista. Myös asumismukavuus paranee, kun lämmitys ja ilmanvaihto toimivat juuri halutulla tavalla.

Sähkön kulutusjoustosta tietoa kuluttajille ja taloyhtiöille

Motiva on koonnut tietopaketin ja julkaissut kuusi videoanimaatiota sähkön kulutusjoustosta kuluttajille ja taloyhtiöille.

Verkossa: Sähkön kulutusjousto
Videot Motivan YouTube -kanavalla: Pienennä sähkölaskua aurinkosähköllä

Motiva
asiantuntija Päivi Suur-Uski
paivi.suur-uski@motiva.fi
puh. 044 300 1369

Motivan valtakunnallinen energianeuvonta opastaa fiksuun energiankäyttöön. Asiantuntija vastaa Facebookissa Asiaa energiasta – Facebook -sivulla kuluttajien kysymyksiin.

Sivua päivitetty viimeksi 27.2.2023