Tiedotteet 2021

13.9.2021 10.00

Elintarviketeollisuus ja kaupan ala onnistuivat vähentämään ruokahävikkiään yli viisi miljoonaa kiloa

Elintarvikeala on sitoutunut vähentämään ruoan valmistuksen, jakelun ja kulutuksen ympäristövaikutuksia yhteisellä materiaalitehokkuuden sitoumuksella. Motiva seuraa tavoitteiden toteutumista vuosittain. Vuonna 2020 sitoumukseen liittyneet yritykset onnistuivat vähentämään ruokahävikkiään yli 5,7 miljoonaa kiloa ja vähentämään muun muassa muovin käyttöä yli 600 000 kiloa.

Ruokahävikkiä vähennettiin teollisuudessa ja kaupan alalla osin samoin keinoin; hävikin mittaamista ja seurantaa tehostamalla, henkilöstöä kouluttamalla ja johtamistapamuutoksilla. Kaupan alalla toimissa korostuvat myös valikoiman hallinta, kuljetus- ja logistiikkaratkaisut, teollisuudessa puolestaan prosessien parantaminen. Ruokahävikistä on kehitetty myös kokonaan uusia tuotteita, ja sivu- tai jätevirtoja on ohjattu esimerkiksi rehukäyttöön.

– On ollut ilahduttavaa huomata, miten paljon erilaisia toimenpiteitä materiaalitehokkuuden parantamiseksi ja ruokahävikin vähentämiseksi tehdään, Motivan asiantuntija Aki Finér sanoo.

– Toimet ovat selvästi mielekkäitä myös yrityksille itselleen vastuullisuustyön näkökulmasta. Ne tuovat myös kustannussäästöjä ja monilla toimenpiteillä on positiivisia vaikutuksia myös muihin yrityksiin ja kotitalouksiin esimerkiksi pienentyneinä jätemäärinä.

Ruokahävikin vähentämisen toimet säästivät sitoumuksessa mukana oleville yrityksille 1,3 miljoonaa euroa vuonna 2020. Kierrätyksen lisääminen pienensi jätekustannuksia 730 000 euroa ja materiaalitehokkaammat pakkaukset tuottivat 290 000 euron kustannussäästöt.

– Sitoumus toimii hyvänä kirittäjänä yrityksille ja sen tuottama tieto ruokahävikin ja jätteen määrän vähentämisen keinoista sekä kiertotalouden edistämisestä on yrityksille ja muulle yhteiskunnalle arvokasta, neuvotteleva virkamies Mika Honkanen työ- ja elinkeinoministeriöstä toteaa.

Muovin vähentämistä ja ekologisempia pakkausmateriaaleja

Materiaalitehokkuuden sitoumuksessa yritykset ovat asettaneet tavoitteita myös esimerkiksi pakkausmateriaalien ja muovin käytön vähentämiseksi.

Muovin määrää vähennettiin yrityksissä yli 600 000 kiloa muun muassa pakkauksien kokoa pienentämällä, pakkausmateriaaleja keventämällä tai ohentamalla, erilaisia muovikansia poistamalla ja korvaamalla muoveja kartongilla tai muilla biopohjaisilla materiaaleilla. Yritykset vähensivät myös mustan muovin ja lasin määrää pakkauksissa.

– Nämä pakkausratkaisut vähentävät osaltaan jätteen määrää myös kotitalouksissa tai helpottavat pakkausten kierrätettävyyttä, Aki Finér muistuttaa.

Kaikkiaan yritykset ovat raportoineet sitoumuksen puitteissa 67 vuonna 2020 toteutettua toimenpidettä, joista noin 40 prosentille on laskettu myös ilmastovaikutus.

– Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä merkittävimmät päästövähenemät syntyvät tyypillisesti energiatehokkuustoimilla ja fossiilisia polttoaineita korvaamalla. Silti myös materiaalitehokkuustoimilla voidaan vähentää päästöjä, vaikkakin ne ovat toimenpidekohtaisesti mittaluokaltaan pienempiä päästövähenemiä, Aki Finér kertoo.

Hiilidioksidipäästöjä vähentävissä materiaalitehokkuustoimissa korostuvat ruokahävikin minimointi, kierrätyksen lisääminen ja muovien määrän vähentäminen. Nämä toimet vähentävät myös neitseellisten luonnonvarojen käyttöä.

asiantuntija Aki Finér
aki.finer@motiva.fi

Elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumuksen tulokset 2020 -raportti, Motiva Oy:

Mikä materiaalitehokkuuden sitoumus?

Elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumus on ministeriöiden ja elintarvikealan välinen vapaaehtoinen kolmivuotinen sopimus, jonka on allekirjoittanut kaikkiaan 17 elintarvikealan yritystä. Suurimmat päivittäistavarakaupan toimijat, kuten Kesko, S-ryhmä ja Lidl, ovat mukana sitoumuksessa. Elintarviketeollisuuden yrityksistä sitoumukseen on liittynyt yli 20 prosenttia alan yrityksistä liikevaihdon volyymissa mitattuna. Mukana on myös Suomen pakkausyhdistyksen jäsenyrityksiä.

Sitoumukseen liittyneet yritykset raportoivat Motivalle ruokahävikin, elintarvikejätteen sekä energia- ja sekajätteen määrän vähenemän sekä niistä seuranneet kustannussäästöt ja kasvihuonekaasupäästöjen vähenemän.
Yritykset sitoutuvat yhteisiin mitattaviin tavoitteisiin, mutta saavat valita toimet niihin pääsemiseksi itse.

Lisätietoa:
Elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumus

Tulokset pähkinänkuoressa

Vuonna 2020 sitoumukseen liittyneet yritykset saavuttavat materiaalitehokkuustoimilla:
  • Ruokahävikin väheneminen: 5,7 miljoonaa kiloa (vuonna 2019 3 milj. kg)
  • Muovin käytön väheneminen: yli 600 000 kiloa
  • Hiilidioksidipäästöjen väheneminen: 6 719 000 kiloa CO2
  • Kustannussäästöt 8,7 miljoona euroa

Motivan ja Keskon 13.9.2021 järjestämän Vuoden hävikkiteot -tilaisuuden tallenteen voit katsoa oheisesta linkistä:

Tulosten esittely alkaa tallenteesta 50 minuutin kohdalta.

Sivua päivitetty viimeksi 27.2.2023