Tiedotteet 2020

1.10.2020 12.00

Tokaluokkalaisten Energiansäästöviikkoa vietetään lokakuussa 25. kertaa – Ilmastonmuutos teki teemasta ajankohtaisemman kuin koskaan

Energiansäästöviikkoa vietetään 5.–11.10. sadoissa kouluissa ympäri Suomen. Näin on tehty jo 25 vuoden ajan. Motivan kampanjoiman teemaviikon keskeinen viesti energiansäästön tärkeydestä ei ole menettänyt ajankohtaisuuttaan. Päinvastoin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on välttämätöntä ymmärtää sen kytkös energiankäyttöön.

Energiansäästöviikolla alakouluissa tutustutaan energialähteisiin, energiantuotantoon, -kulutukseen ja säästömahdollisuuksiin muun muassa konkreettisiin energiansäästötekoihin kannustavan Agenttiseikkailun sekä Hei, kaikki toimii! Lasten energiakirjan avulla, jonka useat energiayhtiöt ja osa kunnista kustantaa alueensa tokaluokkalaisille.

Tänä vuonna Lasten energiakirjaan lisättiin uusia sisältöjä ilmastonmuutoksen syistä ja torjunnasta. – Nyt koulua käyvä sukupolvi tulee painimaan ilmastohaasteen kanssa yhä voimallisemmin ja heille on tarjottava tieto ja ymmärrys sen ratkaisun avaimista, viestintäpäällikkö Suvi Salmela Motivasta sanoo.

Lapsetkin voivat vaikuttaa – 150 000 energiansäästöteon takana tokaluokkalaiset

– Lapset ja nuoret ovat heränneet vaatimaan toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Toisaalta heidän oma elämäntapansa kuluttaa paljon energiaa. Lapset kuskataan autolla harrastuksiin, digilaitteet, isot näytöt, sähköpotkulaudat ja matkustelu kuluttavat kaikki energiaa, Suvi Salmela pohtii.

Salmelalla onkin vinkki opettajille. – Lapset ja nuoret saa helposti kiinnostumaan energiasta pohtimalla heidän kanssaan, mikä kaikki omassa elämässä olisi mahdotonta ilman sähköä ja energiaa. Yksikään tietokonepeli tai sosiaalisen median keskustelukanava ei pyöri ilman sähköä.

Teemaviikon jälkeen kouluissa harjoitellaan konkreettisia energiansäästötekoja. Energiansäästöviikon Agenttiseikkailussa luokat kisaavat marraskuussa reaaliaikaisesti siitä, kuka ehtii tehdä eniten ympäristöä ja energiaa säästäviä tekoja. Viime syksynä tokaluokkalaiset tekivät kahden viikon aikana yhteensä huikeat 150 000 säästötekoa. Agenttiseikkailussa opitaan tekemällä ja myös kokemus omista vaikutusmahdollisuuksista kasvaa.

– Taka-ajatuksemme Energiansäästöviikossa on ollut viedä viestiä kotiin lasten kautta, Suvi Salmela paljastaa. Energiansäästöviikko onkin herättänyt tarkkailemaan koko perheen toimintatapoja, kun lapset ovat toistuvasti muistuttaneet energia-agenttitehtäviä tehdessään esimerkiksi valojen tai turhaan päällä olevien sähkölaitteiden sammuttamisesta.

Suvi Salmela uskoo, että energiansäästöviikkoa vietetään kouluissa vielä toiset 25 vuotta. – Tosin jos ja kun Suomen ilmastotavoitteet toteutuvat, olemme vuonna 2035 jo hiilineutraali yhteiskunta. Energiansäästö on silloinkin edelleen ajankohtaista, sillä tulevaisuudessa meidän on opittava ohjaamaan energiankäyttöämme niihin hetkiin, kun uusiutuvaa tuuli- ja aurinkoenergiaa on paljon tarjolla, ja vältettävä energian kuluttamista silloin, kun niistä on pulaa. Automaatio tulee tässä toki avuksemme, Suvi Salmela ennustaa.

Tokaluokkalaisten Energiansäästöviikko: Energiansäästöviikko alakouluissa
Tokaluokkalaisten tukijat:
Agenttiseikkailu-peli tokaluokkalaisille: https://agenttiseikkailu.fi

viestintäpäällikkö Suvi Salmela
suvi.salmela@motiva.fi

Energiansäästöviikon järjestämisen mahdollistaa Energiavirasto.

Sivua päivitetty viimeksi 7.4.2022