Tiedotteet 2020

17.11.2020 8.00

Suomalaisten jätevuori kasvaa – Euroopan jätteen vähentämisen viikolla 21.–29.11. etsitään vaihtoehtoja kertakäyttötuotteille ja -pakkauksille

Suomalaisten jätekuorma ja pakkausten määrä ovat tilastokeskuksen tietojen mukaan kasvaneet viime vuosina. Kasvu ei johdu väestön kasvusta, vaan jätteiden määrä on kasvanut myös suhteessa väkilukuun. Euroopan jätteen vähentämisen viikolla halutaan kannustaa yritykset ja kuluttajat etsimään vaihtoehtoja kertakäyttötuotteille ja pakkauksille ja vähentämään ylipäätään kertakäyttökulutusta.

Åbo Akademin kulutuskulttuurin tutkija, Package-Heroes -hankkeessa työskentelevän Kirsi Sonck-Raution mukaan pakkausjätteen määrää kasvattavat esimerkiksi noutoruoan kulutuksen kasvu kaupungeissa ja verkkokaupan lisääntyminen. Myös ruokakaupoissa yhden hengen lounasannokset, snack-tuotteet ja salaattibuffetit ovat lisänneet pakkaustarvetta.

Åbo Akademissa on selvitetty kuluttajien käsityksiä elintarvikepakkauksista koronapandemian aikana. – Tuloksia ei ole vielä ehditty analysoida, mutta alustavasti voidaan sanoa, että kuluttajat arvioivat oman pakkaamisen lisääntyneen pandemia-aikana. Vastatrendinä ihmisillä on kuitenkin halua turhan pakkaamisen ja muovin käytön vähentämiseen, Kirsi Sonck-Rautio kertoo.

Monille kertakäyttötuotteille, kuten Take Away -kahvimukeille, salaattirasioille ja postituspakkauksille, löytyy jo kestokäyttöisiä vaihtoehtoja. VTT:n koordinoimassa Package-Heroes -hankkeessa tutkitaan uusia kestävämpiä elintarvikepakkausratkaisuja. Yhtenä mahdollisuutena on pohdittu panttijärjestelmän kehittämistä noutoruoka- ja Take Away -pakkauksille. Kirsi Sonck-Raution mukaan panttipakkaukset voisivat helpottaa ihmisten arkea vähentämällä muoviroskan määrää ja vapauttamalla tilaa kotoa.

Kestopakkausratkaisuja kannattaisi kehittää erityisesti noutoruokaan ja verkkokauppaan

Kestopakkaus ei kaikissa tapauksissa ole ympäristövaikutuksiltaan kertakäyttöpakkausta parempi. Suomen ympäristökeskuksen johtava tutkija Jaana Sorvari kertoo, ettei asiaan ole vielä saatu selvyyttä elinkaariselvityksissä, joissa tarkastellaan pakkausten valmistuksen, käytön ja jätteen käsittelyn ympäristövaikutuksia.

Panttijärjestelmissä pakkauksia joudutaan pesemään ja kuljettamaan, mikä vaatii energiaa ja vettä sekä aiheuttaa päästöjä. Toisaalta elinkaariselvitysten tuloksiin vaikuttaa merkittävästi muun muassa se, mitä materiaalia pakkaus on, ja miten paikallinen jätehuolto sen kierrättää tai käsittelee. – Oleellista on, että kestopakkausta käytetään mahdollisimman pitkään ja monta kertaa. Silloin niiden ympäristökuormitus on yleensä kertakäyttöpakkauksia pienempi, Jaana Sorvari toteaa.

Kirsi Sonck-Rautio kiteyttää vaikean kysymyksen eri pakkausvaihtoehtojen paremmuudesta; oleellista ei ole itse pakkaus, vaan pakkauksen ja sisällön yhdistelmä. Pakkausratkaisu ei saa lisätä ruokahävikkiä eivätkä tuotteet saa vaihtoehtoisen pakkausratkaisun myötä hajota helpommin. Pakkauksen tehtävä on tuotteen suojaaminen, hän muistuttaa.

Sonck-Raution mukaan kestopakkausratkaisut soveltuvat erityisen hyvin noutoruokapakkauksiin, salaattibuffetteihin ja verkkokauppaan. Noutoruokaa toimittaville yrityksille jätettä vähentävä pakkausratkaisu olisi myös hyvä erottautumisen mahdollisuus kilpailijoista, hän pohtii.

Jätteen vähentämisen viikolla eri tahot tempaisevat vähäjätteisen arjen puolesta

Motivan ja Ekokumppaneiden koordinoiman Euroopan jätteen vähentämisen viikon aikana kannustetaan kuluttajia ja yrityksiä Valitse #kestorakkaus -kampanjalla vähentämään kertakäyttötuotteiden käyttöä ja suosimaan tai mahdollistamaan kestoratkaisut.

– Pieniä helppoja jätettä vähentäviä tekoja on napata kauppareissulle kestokassi tai suosia verkkokauppatilauksissa uudelleen käytettäviä pakkauksia, joita jo useampi verkkokauppa tarjoaa.  Kahvilasta kannattaa kysyä, saako Take Away -kahvin omaan kesto- tai termoskuppiin. Silloin kun pakkausjätettä syntyy, on myös tärkeää lajitella pakkaukset ja toimittaa ne kiertoon uudeksi raaka-aineeksi, viestintäpäällikkö Suvi Salmela Motivasta muistuttaa.

Jätteen vähentämisen viikolla eri toimijat järjestävät keskustelutilaisuuksia, webinaareja sekä kampanjoita, jotka löytyvät kootusti teemaviikon kampanjasivulta www.jatteetonviikko.fi.

Teemaviikkoa rahoittaa ympäristöministeriö ja viikon kampanjakumppaneita ovat Martat, Zero Waste Finland, Suomen Pakkausyhdistys ry, Suomen Kiertovoima ry (KIVO), Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy, Ruohonjuuri, Factory ja Tori. He viestivät viikolla erilaisista jätteen vähentämisen keinoista.

Sivua päivitetty viimeksi 7.4.2022