Tiedotteet 2020

8.4.2020 8.00

Koostettua tietoa koronaviruksen vaikutuksista kiinteistöjen ylläpitoon, erityisesti ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmiin liittyen

Koronaviruksen vaikutuksista kiinteistöjen ylläpitoon löytyy tietoa monesta lähteestä. Motiva kokosi tietolähteitä, joista löytyy päivittyvää tietoa koronaviruksen vaikutuksista kiinteistöissä tehtäviin toimenpiteisiin.

Ohjeistukset päivittyvät, kun lisää tietoa kertyy, joten kannattaa seurata tilannetta; esimerkiksi REHVAn antamaa ohjetta on päivitetty. Myös muun muassa Rakennustieto tarjoaa käyttöön sisäilmahygieniaa käsittelevät RT-kortit ilmaiseksi.

Tilojen ollessa tyhjinä tai vajaakäytössä on toisaalta myös mahdollisuus tehdä kiinteistössä ennakoiden vuosihuollot ja kylmälaitteiden huollot ja vuototarkistukset. Samalla kannattaa tarkastaa myös säädöt, jotta järjestelmät ovat toimintakunnossa jäähdytyskauden alkaessa.

Kooste koronaohjeistuksesta

Rakennusinsinööriliitto RIL: tietoisku ja REHVAn ohjeet
Finvac ry:
  • Kiinteistöjen hoito koronaviruksen leviämisen torjunnassa
RAKLI ry:
  • Ohjeet koronaviruksen vaikutuksista kiinteistöjen ylläpitoon
Rakennustieto Oy, RT-kortit:
  • Yleistä
  • Tilasuunnittelu
  • Huolto ja siivous
Työterveyslaitos:

Käyttäjien ohjeistus tärkeää

Kiinteistön käyttäjille on myös tärkeä kertoa sekä poikkeustilan vaikutuksista että kiinteistön normaalin käytön aikaisesta toiminnasta. Koronavirusohjeita löytyy muun muassa Työterveyslaitoksen sivuilta.

Kiinteistön normaalin käytön aikaisesta toiminnasta on hyvä antaa käyttäjille myös kattavat ohjeet. Käyttäjien opastusta varten on laadittu ohje, jonka avulla voi rakentaa kiinteistökohtaiset käyttäjäohjeet.

Ohjeen löydät Motivan verkkopalvelusta: www.motiva.fi/ilmastointi

Lisätietoja ilmastointijärjestelmien energiatehokkuudesta: www.motiva.fi/ilmastointi

Motiva Oy viestii ilmastointijärjestelmien energiatehokkuudesta osana ympäristöministeriön rahoittamaa viestintähanketta. Hankkeen tavoitteena on saavuttaa säästöjä jäähdytysenergiankulutuksessa, erityisesti liike-, toimisto- ja hoitoalan rakennuksissa, viestimällä keinoista joilla rakennusten viilennys voidaan toteuttaa toimivasti ja energiatehokkaasti.

Lisätietoja: www.motiva.fi/ilmastointi

Sivua päivitetty viimeksi 7.4.2022