Tiedotteet 2020

6.10.2020 7.00

Energiansäästöviikolla opiskellaan tiedostavan sähkönkäytön aakkosia

Energiansäästöviikkoa vietetään viikolla 41, 5.–11.10. Asumisen ja energian osuus kotitalouksien hiilijalanjäljestä on noin 30 prosenttia. Puhtaat teknologiat ja energiatehokkuuspalvelut auttavat asumisen ilmastovaikutusten vähentämisessä, mutta muutos ei tapahdu itsestään. Energianeuvonta muistuttaa, että vaikuttavien ilmastotekojen taustalla on ymmärrys omasta kulutuksesta ja oikea tieto kulutustapojen muuttamiseksi.

Motivan kuluttajaneuvonta ja energianeuvojat ympäri Suomen kampanjoivat lokakuussa vastuullisen ja tiedostavan sähkönkäytön puolesta. Sähkönkulutustaan seuraa aktiivisesti vain harvat kotitaloudet, vaikka energiayhtiöt tarjoavat maksuttoman online-seurantapalvelun jokaisen kotitalousasiakkaan käyttöön.

Valtaosalle energian säästäminen tarkoittaa pieniä tekoja. Nyt on kuitenkin aika ottaa käyttöön uusia ja tehokkaampia temppuja, joilla hillitään sähkönkäytön ja -tuotannon ilmastovaikutuksia.

– Opintomatka alkaa sähköyhtiön online-palvelusta ja oman kulutusprofiilin selvittämisestä. Sen jälkeen voi omassa arjessa tehdä mielekkäästi sekä kulutusta että hiilijalanjälkeä pienentäviä ratkaisuja. Vaikuttavat ilmastoteot vaativat oman kulutuksen tarkkailua, asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta sanoo.

Kodin kulutushuiput syyniin

Yhä useampi kuluttaja valitsee uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön, mikä pienentää välittömästi asumisen ilmastovaikutuksia. Kun sähkön tuotannossa siirrytään käyttämään enemmän sääriippuvaisia uusiutuvia energialähteitä, on odotettavissa sekä tuotantohuippuja että -matalikkoja.

– Erityisesti kotitaloudet, joissa tilojen ja käyttöveden lämmitystä hoidetaan sähköllä, hyötyvät tarkasta kulutusseurannasta ja kulutuksen ajallisesta siirtämisestä sähkön tuotantotilanteen mukaan. Se on taloudellisestikin järkevää, sillä sähkön hinta tulee varmasti vaihtelemaan ja sähkölaskussakin saattaa pian olla kulutushuippujen tasaamiseen kannustava tehomaksu, Suur-Uski uskoo.

Suur-Uski sanoo, että sähköä pitäisi oppia käyttämään silloin, kun sitä on paljon tarjolla puhtaasti ja edullisesti tuotettuna. Laitteita ei silti napsutella päälle ja pois kellon kanssa, vaan automaatio ja uudenlaiset sähkön tuotantotilannetta seuraavat energiatehokkuuspalvelut hoitavat työn asukkaiden puolesta.

– Suomalainen elämänrytmi näkyy valtakunnallisesti kulutuspiikkeinä aamulla ja illalla, jolloin kodeissa on enemmän elämää ja aktiviteetteja. Jotta puhtaasti tuotettu sähkö riittää, kulutuspiikkejä pitää loiventaa. Kodeissa on jo nyt teknologiaa, erilaisia lämmityksen ja ilmanvaihdon säätölaitteita sekä kodinkoneissa ajastimia, jotka auttavat sähkönkäytön tasaamisessa ja siirtämisessä.

Wattimaisteri on vastuullinen kuluttaja

Energianeuvonnan valtakunnallinen Wattimaisteri-kampanja kokoaa yhteen paikkaan kotitalouden sähkönkäyttöön, kulutusseurantaan, uusiutuvalla tuotetun sähkön hankintaan sekä kulutusjoustoon liittyvät faktat. Motivan tuottama kampanjasivu on osoitteessa www.wattimaisteri.fi.

Wattimaisteri-kampanjan tavoitteena on, että mahdollisimman moni kotitalous aloittaisi nyt aktiivisen kulutusseurannan ja löytäisi omaan kotiin soveltuvat ja vaikuttavat energiansäästön ja sähkön ajallisen siirtämisen ratkaisut.

Energiansäästöviikolla alueelliset energianeuvojat ja Martat järjestävät tilaisuuksia ja koulutuksia, joissa perehdytään ja neuvotaan fiksusta kodin sähkönkäytöstä. Energianeuvontaa rahoittaa Energiavirasto.

asiantuntija Päivi Suur-Uski
paivi.suur-uski@motiva.fi