Tiedotteet 2020

4.10.2020 8.00

Energiansäästöviikko käynnistyi – Nyt napataan turhat energiasyöpöt!

Energiansäästöviikkoa vietetään 5.–11.10. sadoissa organisaatioissa ja kouluissa ympäri Suomen. Kampanjaviikko muistuttaa, että energiaa säästämällä karsimme kuluja ja autamme hillitsemään ilmastonmuutosta. Ilman investointejakin energiankulutusta pystyy vähentämään tuntuvasti.

Valtakunnallisella Energiansäästöviikolla lukuisat yritykset, kunnat ja koulut liputtavat energiansäästön puolesta. Tänä vuonna viikon aikana etsitään energiasyöppöjä, joita lymyilee lähes kaikkien nurkissa. Tarpeettoman korkea huonelämpötila tai tuntikausia turhaan päällä olevat laitteet ovat kaikki energiasyöppöjä, jotka tekevät salakavalasti suuren laskun niin ympäristölle kuin kukkarolle.

– Energiasyöppöjen karsiminen kannattaa aloittaa esimerkiksi vähentämällä vedon tunnetta tiivistämällä ikkunat ja alentamalla sisälämpötilat tarpeenmukaiselle tasolle, erityisesti puolilämpimissä tiloissa kuten varastoissa ja autotalleissa. Lämpimän veden kulutusta saa kuriin pienentämällä hanojen ja suihkujen virtaamat suositustasolle. Kuumana hohkaavat sähköiset mukavuuslattialämmitykset kannattaa säätää jalalle neutraalin tuntuiseksi ja käyttää niitä muutenkin tarpeen mukaisesti”, kertoo Motivan asumisen energiatehokkuuden asiantuntija Teemu Kettunen.

Energiansäästöviikon aikana myös monet organisaatiot ja yritykset toteuttavat vaikuttavia energiatehokkuustekoja. Esimerkiksi kiinteistöihin tehdään uusia lämmitysratkaisuja ja luovutaan vanhoista energiaa kuluttavista tekniikoista. Osa viettäjistä kouluttaa henkilöstöä tai viestii energiansäästön merkityksestä.

Kampanjaviikolla vietetään Energiavartti, joka tarjoilee tiiviin oppituokion energiasyöppöjen nappaamiseen. Kaikille avoin verkkovisa aukeaa www.energiavartti.fi -sivustolla tiistaina 6.10., klo 14.15, jonka jälkeen visailemaan pääsee koko Energiansäästöviikon ajan.

Energiaopetusta lapsille jo 25 vuoden ajan

Energiansäästöviikon vietto lähti alun perin liikkeelle kouluista, joissa Tokaluokkalaisten Energiansäästöviikkoa on vietetty jo 25 vuoden ajan, eikä teema ole ajan saatossa menettänyt merkitystään. Kampanjaviikolla alakouluissa tutustutaan energialähteisiin, energiantuotantoon, -kulutukseen ja energiansäästömahdollisuuksiin muun muassa opetusmateriaalin avulla, jonka useat energiayhtiöt ja osa kunnista kustantaa alueensa tokaluokkalaisille. Lapset nappaavat marraskuussa energiasyöppöjä konkreettisiin energiansäästötekoihin kannustavan Agenttiseikkailu-verkkopelin avulla, jossa viime syksynä tehtiin huikeat yli 130 000 säästötekoa.

– Taka-ajatuksemme tokaluokkalaisten energiansäästöviikossa on ollut viedä viestiä kotiin lasten kautta, paljastaa viestintäpäällikkö Suvi Salmela. Energiansäästöviikko onkin herättänyt tarkkailemaan koko perheen toimintatapoja, kun lapset ovat toistuvasti muistuttaneet energia-agenttitehtäviä tehdessään esimerkiksi valojen tai turhaan päällä olevien sähkölaitteiden sammuttamisesta.

Motivan viestintäjohtaja Kati Laakso uskoo, että energiansäästöviikon viesti on ajankohtainen vielä vuosikymmenenkin päästä niin kouluissa, yrityksissä kuin kodeissa. – Jos ja kun Suomen ilmastotavoitteet toteutuvat, olemme vuonna 2035 hiilineutraali yhteiskunta. Energiansäästö on silloinkin ajankohtaista, sillä tulevaisuudessa meidän on opittava ohjaamaan energiankäyttöämme niihin hetkiin, jolloin uusiutuvaa tuuli- ja aurinkoenergiaa on paljon tarjolla, ja vähennettävä kuluttamista silloin, kun energiasta on pulaa. Automaatio tulee tässä toki avuksemme, Kati Laakso ennustaa.

Energiansäästöviikko: Energiansäästöviikko
Energiavartti:
Tokaluokkalaisten Energiansäästöviikko: Energiansäästöviikko alakouluissa

Kodin ja taloyhtiöiden energiansäästömahdollisuudet:

asiantuntija Teemu Kettunen,
teemu.kettunen@motiva.fi