Siirry sisältöön

19 hakutulosta

Liikennejärjestelmän kehittämisessä julkisella sektorilla on ratkaiseva rooli. Paikallisliikenteen päästöt kuriin, kuljetushankintoihin tehokkuutta Kunnat voivat merkittävästi vaikuttaa liikenteen päästöjen vähenemiseen, sillä kaavoituksella ja yhdyskuntasuunnittelulla sekä kuljetuspalvelujen hankinnalla vaikutetaan liikenteen määrään sekä päästöihin.
Ohjelma kehittää sujuvaa, kustannustehokasta ja ympäristöä säästävää liikennejärjestelmää. Vähähiilisen energian, energiatehokkaiden ajoneuvojen, tehokkaiden ICT-ratkaisujen ja älykkäiden liikennepalvelujen käyttöönoton sekä näitä tukevan sosioteknisen muutoksen avulla liikennejärjestelmä kokonaisuudessaan saatetaan kestävän kehityksen tielle.
Sopimuksissa valtio ja kaupunkiseudut määrittelivät yhteiset tavoitteet yhdyskuntarakenteen kehittämiselle, lähivuosien asuntotuotannolle sekä kestävää liikkumista ja liikennejärjestelmää kehittäviin toimenpiteisiin.
Pyöräilyllä on paljon potentiaalia seudun liikennejärjestelmän toimivuuden lisäämisessä sekä liikenteen haittojen vähentämisessä.
Se tukee esimerkiksi alueidenkäytön, liikennejärjestelmän, palveluverkon, asumisen ja valtiontalouden suunnittelua. Kehityskuvaa voidaan hyödyntää myös valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden uudistamisessa.
Liikennejärjestelmän ja maankäytön vuorovaikutteisella suunnittelulla pyritään vähentämään liikkumisen ja oman auton käytön tarvetta. Kilpailukykyistä joukkoliikennettä on mahdollista tarjota tiiviisti kaavoitetuilla ja rakennetuilla alueilla. Tiiviit alueet voidaan silti rakentaa viihtyisästi.
ja renkaiden valinta 1– 4 % Oikeat aurauskulmat 1– 2 % Taloudellinen ajotapa / koulutus 3– 6 % Koulutukseen liitetty kuljettajakohtainen seuranta ja kannustepalkkaus 5–15 % Kuljettajan opastinlaitteet 4 –10 % Koulutussimulaattorin käyttö alle 1 % Start-stop -toiminto alle 1 % Kaluston sovittaminen linjastoon 10 –30 % Tilaaja Raportoinnin edellyttäminen välillinen Tilaaja / Valtio Liikennejärjestelmien
Tukien ja kannusteiden avulla vauhditetaan siirtymistä fossiilisista polttoaineista sähköön ja biopolttoaineisiin, uudistetaan ajoneuvokantaa ja nostetaan liikennejärjestelmän energiatehokkuutta.
Rakennuskannassa on korjaustarpeita ja tarvetta käytön tehostamiselle, ja liikennejärjestelmän on vielä muututtava energiatehokkaammaksi. Käytössä olevia työkaluja, kuten tuntimittausta, ei vielä täysin hyödynnetä energiatehokkuustyössä.
ePeli 2015-2018 • ELENA-hakemus 2018 2 Tommi Muona 7.11.2023 Helsinki Open Charging System 3 → 1.1.2020 – 31.12.2023 (+6kk Covid19 lisäaika) → 1,7 M€, josta 1,53 M€ ELENA-rahoitusta → Odotetut investoinnit 96,3 M€ → Projektilla tuetaan joukkoliikenteen sähköistymistä HSL:n liikenteessä Tommi Muona 7.11.2023 Helsingin seudun liikenne lyhyesti Joukkoliikenneviranomainen Vastaamme myös liikennejärjestelmän