Siirry sisältöön

160 hakutulosta

Kyseisillä laeilla pannaan täytäntöön EU:n uudelleenlaaditun uusiutuvaa energiaa koskevan RED II -direktiivin mukaiset tietyistä raaka-aineista tuotettujen biopolttoaineiden, biokaasun ja bionesteiden osuusrajoitukset sekä kasvihuonekaasupäästöjen vähennyskriteerit muuta kuin biologista alkuperää oleville uusiutuville nestemäisille ja kaasumaisille liikenteen polttoaineille.
Esimerkiksi puhtaista ajoneuvoista annetussa direktiivissä (2009/33/EY) säädetään erityisestä menetelmästä, jolla arvioidaan polttoaineenkulutukseen, kasvihuonekaasuihin ja hiukkaspäästöihin liittyviä kustannuksia tieliikenteen moottoriajoneuvojen hankinnoissa.
Tähän vaikuttavat monet asiat, kuten esimerkiksi poliittisten päättäjien päätökset, kuka lähtee valmistamaan ja käyttämään vetyä, investoinnit, lainsäädäntö, regulaatio ja direktiivit. Vedyn parissa voi tehdä merkityksellistä työtä ilmastonmuutoksen ehkäisyssä ihan konkreettisesti.
Direktiivin lopullinen sisältö sekä voimaantulon aikataulu ovat vielä auki. Komission, parlamentin ja neuvoston väliset kolmikantaneuvottelut käynnistyvät kuluvan kevään aikana.
Siirto perustuu direktiiviin Euroopan yhteisön paikkatietoinfrastruktuurin (INSPIRE) perustamisesta. Ilmatieteen laitos ylläpitää jatkossa viranomaisena Tuuliatlas-tietokantaa ja sen sähköistä käyttöliittymää. Jäätämisennuste liitetty tuuliatlakseen Suomen oloissa tuulivoimalan turbiinin lavat voivat jäätyä, jolloin puhutaan jäätämisestä.
Kaikkien tarjottavien laitteiden tuli täyttää haitallisten aineiden osalta lainsäädännön minimin eli olla RoHS-direktiivin mukaisia.
Motivan verkkokoulutukset: Motivan verkkokurssit Lisätietoja: Motiva Oy johtava asiantuntija Irmeli Mikkonen irmeli.mikkonen@motiva.fi puh. 040 700 1466 Motiva Oy asiantuntija Nina Teirasvuo nina.teirasvuo@motiva.fi puh. 050 472 9487 Rakentamisen muovit green deal -sopimuksen taustalla on EU:n direktiivi 2018/852 pakkauksista ja pakkausjätteistä, joka asettaa uudet korkeammat tavoitteet
Voimassa olevan uusiutuvan energian direktiivin käytännön määrittelyjen viipyminen EU-tasolla on myös haaste Power-to-X-ratkaisuille. Keskeinen haaste on pienentää merkittävästi globaalin kilpailun piirissä olevan teollisuuden hiilijalanjälkeä ja samalla säilyttää viennin kilpailukyky ja kasvattaa ilmastokädenjälkeä.
Vuonna 2018 hyväksytyssä uusiutuvan energian RED II -direktiivin mukaan kunkin jäsenvaltion on asetettava polttoaineiden toimittajille velvoite varmistaa, että uusiutuvan energian osuus energian loppukulutuksesta liikennealalla on vähintään 14 prosenttia viimeistään vuonna 2030.
E85-polttoaineen valmistus Suomessa liikennekäytössä käytettävän etanolin tulee täyttää RED II -direktiivin mukaiset kestävyyskriteerit, joita ovat muun muassa kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen ja kestävän raaka-aineen käyttö. Korkeaseosetanoli valmistetaan tyypillisesti elintarviketeollisuuden jätteistä ja tähteistä sekä kauppojen ja kotitalouksien biojätteistä.