Siirry sisältöön

66 hakutulosta

Sen sijaan kansallinen päästökaupan ulkopuolisen sektorin päästövähennystavoite tulee kiristymään merkittävästi vuodelle 2020 asetetusta tavoitteesta, jolloin myös liikenteen hiilidioksidipäästöjä tulee merkittävästi vähentää.
Tämä suunnitelma kattaa ainoastaan päästökaupan ulkopuoliset sektorit eli liikenteen, rakennusten erillislämmityksen, jätehuollon ja maatalouden. Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelman päivitys, KAISU2, on parhaillaan käynnissä, suunnitelman on tarkoitus esitellä eduskunnalle syksyllä 2021.
Sen sijaan kansallisessa taakanjaossa päästökaupan ulkopuolisen sektorin päästövähennystavoite tulee kiristymään merkittävästi vuodelle 2020 asetetusta tavoitteesta, jolloin myös liikenteen hiilidioksidipäästöjä tulee merkittävästi vähentää.
Hiiltä ei oleteta olevan kaupallisessa käytössä vuonna 2030 Päästökauppa Päästöoikeuden hinta vaikuttaa polttoaineiden kilpailukykyyn. Mallinnuksessa on käytetty päästöoikeuden hintana 32 €/tCO2. ZETVESF LOPPURAPORTTI 62 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ VUONNA 2030 Kaikille skenaarioille yhteiset lähtöoletukset Reservimarkkinat Sähkömarkkinamallinnus on tehty tuntitasolla vuorokausimarkkinoille.
Arviossa on otetu huomioon fossiilisen öljylämmityksen vähentyminen mm. viime vuosina annetujen muutostukien ja tulevan päästökaupan laajenemisen seurauksena.
Tilastokeskuksen ilmoittamia polttoainekohtaisia CO2-oletuspäästökertoimia ja lämpöarvoja on käytetty tässä, sillä ne ovat muutenkin käytössä Suomessa: kasvihuonekaasujen inventaarion laadinnassa energiakyselyissä päästökauppaan liittyvässä päästöjen tarkkailussa uusiutuvilla energialähteillä tuotetun, tuotantotukeen oikeuttavan sähkön seurannassa. Taulukko 1.