Siirry sisältöön

160 hakutulosta

Lailla pantaisiin täytäntöön muutettu päästökauppaa koskeva direktiivi rakennusten erillislämmityksen, tieliikenteen ja eräiden muiden alojen päästökaupan osalta. Muutetun päästökauppadirektiivin myötä EU:ssa perustetaan uusi polttoaineen jakelua koskeva päästökauppa.
Lähteet: Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2012/27/EU, annettu 25 päivänä lokakuuta 2012, energiatehokkuudesta, direktiivien 2009/125/EY ja 2010/30/EU muuttamisesta sekä direktiivien 2004/8/EY ja 2006/32/EY kumoamisesta. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?
Direktiivin toimeenpanossa sekä rakennusten perusparannussuunnitelman laatimisessa kuullaan ja osallistetaan vahvasti sidosryhmiä sekä kansallisella että alueellisella tasolla. Yritysten, kuntien ja kaupunkien, kuluttajien ja rakennusten omistajien ja muiden sidosryhmien näkemyksiä kerätään 30.6.2024 asti auki olevalla kyselyllä. Ota kantaa -kysely (vastaa 30.6.2024 mennessä).
Samalla on tarkoitus panna täytäntöön RED III -direktiivin edellyttämät kansalliset säännökset. Direktiiviperusteisilla uusilla säännöksillä varmistetaan, että direktiivin mukaiset uusiutuvan energian tavoitteet liikenteessä saavutetaan Suomessa vuonna 2030. ”Uusiutuvien polttoaineiden osuus nousee jatkossakin, jotta liikenteen päästöjä saadaan vähennettyä.
Kansallisilla ohjauskeinoilla toteutetaan muun muassa näiden direktiivien vaatimukset.
Tähän katselmusvelvoitteeseen tulee vapautumismahdollisuuksia, jotka tarkentuvat direktiivin kansallisen toimeenpanon aikana. Velvoitteen piiriin siirtyville tukea katselmukseen vielä vuonna 2024 Yritykset, jotka kuuluvat ensimmäistä kertaa energiakatselmusvelvoitteen piiriin, on tehtävä ensimmäinen energiakatselmus viimeistään syksyllä 2026.
Sertifiointijärjestelmän taustalla on uusiutuvan energian RES-direktiivi, jonka toimenpiteiden avulla pyritään lisäämään ja tehostamaan uusiutuvan energian käyttöä Euroopan unionin jäsenmaissa. Direktiivi edellyttää myös jäsenmaita varmistamaan, että uusiutuvan energian lämmitysjärjestelmien asentajien saatavilla on sertifiointi- tai hyväksymisjärjestelmä.
Edellä esitelty LPTS-malli on laadittu täyttämään direktiivin revisioehdotuksessa esitetyt vaatimukset. Revisioehdotuksen mukaan komissio antaa delegoituja säädöksiä, joilla täydennetään direktiiviä vahvistamalla peruskorjauspasseja koskeva yhteinen eurooppalainen kehys.
Muista: • Direktiivi puhtaiden ja energiatehokkaiden tieliikenteen moottoriajoneuvojen edistämisestä edellyttää, että hankintaviranomaiset, hankintayksiköt ja tietyt liikenteenharjoittelijat ottavat moottoriajoneuvoja ostaessaan huomioon ajoneuvon elinkaarenaikaiset energia- ja ympäristövaikutukset.
Edelliset Motivan kriteerit ja ohjeet tälle hankintakategorialle on julkaistu vuonna 2019, ja ne eivät ole ottaneet huomioon esimerkiksi vuonna 2021 voimaan tullutta puhtaiden ajoneuvojen direktiiviä ja sitä toimeenpanevaa lainsäädäntöä. Edellisten kriteerien laadinnan jälkeen liikenteen käyttövoimamuutos on edennyt vauhdilla.