Siirry sisältöön

52 hakutulosta

Nuorten kyyditysmatkat ovat vähentyneet, ja nuorten itsenäinen liikkuminen mopoilla ja mopoautoilla on lisääntynyt, mikä samalla vähentää 15–17 -vuotiaiden nuorten jalankulkua ja pyöräilyä. Koululainen tekee kouluvuoden aikana noin 400 matkaa kodin ja koulun välillä. Samanaikaisesti jokainen koulunsa aloittava ikäluokka on vuosi vuodelta huonommassa kunnossa.
. – Liikkujan viikolla edistetään tietenkin kävelyä ja pyöräilyä, mutta myös muita kestävän liikkumisen muotoja, kuten etätyötä, joukkoliikennettä ja vähäpäästöistä autoilua, kertoo Lukkarinen. Kestävän liikkumisen iloa syyskuussa Suomessa Liikkujan viikkoa viettää 16 kuntaa ja kaupunkia.
Esimerkiksi kävely, pyöräily, joukkoliikenne ja kimppakyydit ovat yleensä kustannus- ja energiatehokkaampia vaihtoehtoja kuin yksin omalla autolla liikkuminen. Liikkujan viikko haluaakin tukea muutama viikko sitten julkaistua Astetta alemmas -energiansäästökampanjaa. Myös Astetta alemmas korostaa arjen pieniä energiatekoja, kuten astetta kevyempää kaasujalkaa.
Lyhyillä matkoilla kävely ja pyöräily parantavat kuntoa ja samalla myös elämänlaatua. Sähköpyörällä 10–20 kilometrin pituinen työmatkakin voi sujua vaivattomasti.
Pyöräilyn kehittäminen tukee kaupungin hiilineutraaliustavoitetta. Kokeilulla on mahdollisuus kehittyä pysyväksi osaksi kaupunkikuvaa niin kesä- kuin talvikaudella, sanoo Haarte. Turun kaupunki pyysi tarjouksia ajalle 1.5.2018–30.4.2021, minkä jälkeen sopimusta on mahdollisuus jatkaa joko kolmella vuodella.
Pyöräily on kasvattanut suosiotaan ja sähköpyörien kysyntä on huimassa nousussa. Lisääntynyt etätyö korostaa lähiympäristössä liikkumisen merkitystä. Haminan kaupunki kannustaakin Liikkujan viikolla asukkaita pyöräilyyn polkupyörien korjaustempauksen avulla.
Nopeat kokeilut kävelyn- ja pyöräliikenteen kehittämisessä Osana Helsingin seudun kävelyn ja pyöräilyn nopeiden kokeilujen ohjelmaa toteutettiin kaksi kokeiluhakua, joissa kunnat hakivat rahoitusta kokeilujen toteuttamiseen. Valitut kokeilut liittyivät esimerkiksi katutilan viihtyisyyden ja turvallisuuden parantamiseen valaistuksen ja taiteen keinoin.
Porissa kaduille tehdyt elämykselliset taideteokset ja uudenlaiset kevyen liikenteen opasteet lisäsivät kaupunkiviihtyvyyttä sekä kävelyn ja pyöräilyn määrää. Lappeenrannassa kaupungin työntekijöille lainatuilla sähköpyörillä onnistuttiin korvaamaan työmatka-autoilua.
Samaan aikaan tulee rohkaista yksityisajoneuvojen omistamisen vähentämistä parantamalla julkisen liikenteen, pyöräilyn ja kävelemisen infrastruktuuria. Laatia merituulivoiman tiekartta, jossa luodaan selkeä sääntelyjärjestelmä, ja asetetaan kunnianhimoiset tavoitteet ja käyttöönoton aikataulut. Kannustimia tulee harkita tarvittaessa.
Reilu kolmannes (35 %) suomalaisista oli vähentänyt autoilua ja sen sijaan lisännyt kestävää liikkumista kuten kävelyä, pyöräilyä tai joukkoliikenteellä kulkemista. Vuonna 2019 vastaavana ajankohtana autoilua vähentäneiden luku oli selvästi korkeampi (43 %).