Siirry sisältöön

125 hakutulosta

Avainsanat: Sähkön kulutusjousto, kuluttajien energianeuvonta, kestävä kehitys Podcastin voit kuunnella Spotify-musiikkipalvelussa: Palaa otsikoihin
Avainsanat: Sähkön kulutusjousto, sähkänsäästö, energiansäästö, kuluttajien energianeuvonta, kestävä kehitys Podcastin voit kuunnella Spotify-musiikkipalvelussa: Palaa otsikoihin
Kestävyystoimien ristikkäisvaikutusten tunnistaminen on avain laaja-alaisempaan vaikuttavuuteen Kestävä kehitys rakentuu taloudellisesta, ekologisesta, sosiaalisesta ja kulttuurisesta ulottuvuudesta. Jotakin kestävän kehityksen ulottuvuutta edistävä toimi voi joko vahvistaa tai olla ristiriidassa muiden ulottuvuuksien kanssa.
Kriteerien päivitystyön on tilannut maa- ja metsätalousministeriö ja työstä vastaa valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva Oy. Lisätietoja: Motiva Oy asiantuntija Elina Ovaskainen elina.ovaskainen@motiva.fi puh. +358 (0) 9 6122 5066 Palaa otsikoihin
Kirjoittaja: Tiia Merenheimo toimii Motivassa asiantuntijana muun muassa kuntien resurssiviisaus- ja ilmastotavoitteiden johtamisen kehityshankkeissa, kestäviin julkisiin hankintoihin liittyvissä yhteiskehittämisprojekteissa sekä yritysten materiaalitehokkuutta vauhdittavan vapaaehtoisen sitoumustoiminnan parissa.
Uusiutuvista energialähteistä tuotetulla energialla edistetään kestävän kehityksen toteutumista kunnissa. Päästöjen vähenemisen ohella uusiutuvien energialähteiden käyttö lisää myös alueellista hyvinvointia. Esimerkiksi paikalliseen biopolttoaineiden hankintaan perustuva lämpöyrittäjyys vahvistaa kunnan elinkeinoelämää luomalla uusia työpaikkoja alueelle.
Verkoston toiminnalla mahdollistetaan myös hankkijoille tärkeäksi työkaluksi muodostuneen Kriteeripankin sisällön kehitys. Kenelle verkosto on tarkoitettu? Yhteisrahoitteinen verkosto on avoin kaikille julkisen sektorin hankkijoille sekä toimialaliitoille, joille palvelut kohdennetaan.
Useat autonvalmistajat ovat ottaneet vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivat autot mallistoonsa ja niiden kehitys etenee vauhdilla. Uusia autoja rekisteröitiin toisella vuosineljänneksellä (huhti-kesäkuu) alle 20 000, mikä oli yli 12 000 autoa vähemmän kuin viime vuoden vastavana ajanjaksona. Tästä taantumasta huolimatta sähkön osuuden kasvu uusien autojen käyttövoimana jatkui.