Siirry sisältöön

26 hakutulosta

Ruuhka-Suomessa täyssähkö- ja hybridiautojen yleistyminen näkyy jo katukuvassa. Liikenne sähköistyy myös maakunnissa, mutta toki hitaammin. Etelä-Savon energianeuvoja Jukka Sairasen mielestä suunta on selvä. ”Sähköautot tulevat väistämättä.
NiMH-akkuja käytetään muun muassa matkapuhelimissa ja tietokoneissa sekä joissain hybridiautoissa. Nikkeli-metallihydridiakun energiatiheys on noin 60 Wh/kg. Muita nikkeliakkumuunnoksia ovat painava, helposti itsepurkautuva mutta kestävä nikkeli-rauta-akku sekä kevyt mutta lyhytikäinen nikkeli-sinkkiakku . Litium-ioniakun elektrodien valmistuksessa on käytetty litiumoksidia.
Etenkin ladattavalle hybridiautolle on järkevä järjestää latausmahdollisuus kotona, jotta lataus onnistuu vaivattomasti ja säännöllisesti, mikä vähentää polttomoottorilla ajamisen tarvetta. Se, kuinka usein akkua on ladattava, riiippuu ajoneuvon akun koosta ja ajokilometreistä. Useimmiten kotiin tultaessa sähköauton akussa on varausta jäljellä.
Esilämmitetyn hybridiauton bensiininkulutus väheni ensimmäisen neljän ajokilometrin aikana –7˚ C:ssa n. 12 % ja 0˚ C:ssa n. 8 % verrattuna kylmään autoon. Esilämmityksellä saavutettu kulutushyöty painottui hybridiautolla kaupunkiajo-osuuden 2. vaiheeseen, eli ajomatkalle 2-4 kilometriä.
Täyssähkö- ja hybridiautot yleistyvät. Viime vuonna henkilöautojen ensirekisteröinneistä lähes kolmannes oli ladattavia autoja. Motiva selvittää nyt kyselyllä, miten latauspisteiden rakentamiseen suhtaudutaan lahtelaisissa taloyhtiöissä. Kevään ja alkukesän aikana taloyhtiöille järjestetään myös neuvontaa latauspisterakentamisesta. Lue lisää
Lisäksi maininnan saa myös jotkin yksittäiset ajoneuvojen toimintaan liittyvät kysymykset, kuten esimerkiksi peräkärryn vetämiseen liittyvät rajoitteet monilla sähkö- ja hybridiautoilla. Kuva 11 Uusien käyttövoimaratkaisujen edistämisessä koettavat haasteet Avoimia kommentteja: ”Uusi tekniikka asettaa melkoisia haasteita korjausorganisaatiolle.