Siirry sisältöön

128 hakutulosta

CO 2 : Hiilidioksidi, jota syntyy muun muassa hiilipohjaisten polttoaineiden palamisessa ja ihmisen uloshengityksessä. Fossiilisten polttoaineiden käytöstä syntyvä hiilidioksidi muuttaa maapallon hiilidioksiditasapainoa, minkä on todettu aiheuttavan kasvihuoneilmiötä.
F-kaasujen päästöt ovat verrattain vähäisiä, mutta niiden ilmakehää lämmittävä vaikutus on suuri verrattuna muihin kasvihuonekaasuihin kuten hiilidioksidiin. Lämmittävää vaikutusta kuvataan GWPindeksillä (Global Warming Potential). Hiilidioksidin GWP-arvo on 1.
Lahteen onkin jo suunnitteilla Suomen suurin vihreän vedyn tuotannon Power-to-Gas -laitos, joka muuttaa hiilidioksidin ja tuulivoimasähkön kaasupolttoaineeksi.
F-kaasujen päästöt ovat verrattain vähäisiä, mutta niiden ilmakehää lämmittävä vaikutus on suuri verrattuna muihin kasvihuonekaasuihin kuten hiilidioksidiin. Lämmittävää vaikutusta kuvataan GWPindeksillä (Global Warming Potential). Hiilidioksidin GWP-arvo on 1. Korkean GWP-arvon omaavat F-kaasut tulee korvata ilmastoystävällisillä vaihtoehdoilla.
Ensimmäisellä hakukierroksella Neste Oyj sai 88 miljoonaa euroa Porvoon jalostamon kehittämiseksi vihreän vedyn tuotantoon ja hiilidioksidin talteenottoon ja varastointiin. Toisella hakukierroksella Neste Oyj sai 135 miljoonan euron rahoituksen hankkeeseen, jolla yhtiö kehittää kemiallisen kierrätyksen kapasiteettia Porvoon jalostamolla.
Auton pakoputken päästä tulevan hiilidioksidin määrä riippuu energiankulutuksesta ja polttoaineen kemiallisesta koostumuksesta, ei siitä, onko polttoaine fossiilista vai bioperäistä. Fossiilisen polttoaineen palaessa hiilidioksidista vain osa sitoutuu kasveihin ja suurin osa nostaa ilmakehän CO 2 -pitoisuutta.
F-kaasujen päästöt ovat verrattain vähäisiä, mutta niiden ilmakehää lämmittävä vaikutus on suuri verrattuna muihin kasvihuonekaasuihin kuten hiilidioksidiin. Lämmittävää vaikutusta kuvataan GWPindeksillä (Global Warming Potential). Hiilidioksidin GWP-arvo on 1. Korkean GWP-arvon omaavat F-kaasut tulee korvata ilmastoystävällisillä vaihtoehdoilla.
Öljyä kuluu vuodessa keskimäärin 2 220 litraa taloa kohden, jolloin pientalojen vuosittaiset yhteenlasketut päästöt ovat noin 750 kilotonnia hiilidioksidia. Kuntien käytössä on noin 5 100 öljyllä lämpiävää rakennusta, ja niiden yhteenlasketut päästöt ovat noin 150 kilotonnia hiilidioksidia vuodessa.
Hiilidioksidi- tai pienhiukkaspäästöjä ei tällöin synny, ja samalla saa täytettyä osan päivittäisestä liikunnan tarpeesta. Ostosten kuljettamista voi helpottaa erilaisilla ostoskärryillä ja pyörän peräkärryillä. Hyvistä lähi- ja etäpalveluista huolimatta auton käyttö on jatkuvasti lisääntynyt myös lyhyillä matkoilla.
Tulokset ja ympäristövaikutukset: Valitun autokannan ympäristöprofiili oli 98 grammaa hiilidioksidia ajokilometriltä vanhan autokannan 175 gramman sijaan. Tämä vastaa 44 prosentin päästövähennystä eli hiilidioksidipäästöjen vähenemistä 48 tonnilla vuodessa.