128 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Hiilidioksidin talteenotto savukaasuista on globaalisti ilmastotavoitteiden saavuttamisessa tärkeässä roolissa. Hiilidioksidia otetaan talteen ja varastoidaan jo muutamassa demonstraatioprojektissa, mutta teknologiaa ei ole vielä sovellettu kaupallisen kokoluokan voimalaitoksiin.
Hiilidioksidipäästöt Usein CO2-päästöillä tarkoitetaan fossiilisten polttoaineiden poltossa vapautuvaa hiilidioksidia, joka aiheuttaa kasvihuoneilmiötä. Puu puolestaan ei aiheuta nettohiilidioksidipäästöjä, koska kasvava puusto sitoo palamisessa syntyneen hiilidioksidin.
Näitä ovat mm. hiukkas-, hiilimonoksidi-, hiilidioksidi-, rikkidioksidi-, hiilivetyjen ja typen oksidien päästöt (ks. pienhiukkaset, orgaaniset yhdisteet). Orgaaniset yhdisteet (OC, OM) ovat hiiliyhdisteitä. Kaikki hiiliyhdisteet eivät kuitenkaan ole orgaanisia, esim. hiilidioksidi (CO2), natriumkarbonaatti (Na2CO3) ja kaliumsyanidi (KCN) ovat epäorgaanisia yhdisteitä.
Puurakennukset ovat pitkäikäisin käytettävissä oleva keino hiilen varastoimiseen – VTT:n mukaan Suomen rakennettuun ympäristöön on sitoutunut 84 miljoonaa tonnia hiilidioksidia. Se vastaa hiilen määrää, jonka metsät sitovat reilun kahden vuoden kasvun aikana.
Litra bensiiniä tuottaa palaessaan 2,35 kg hiilidioksidia ja litra dieselöljyä 2,66 kg. Auton hiilidioksidipäästön voi saada selville Traficomin verkkopalvelussa olevasta energiamerkinnästä, jonka saa myös käytetylle autolle. Pakettiautoille ei ole olemassa energiamerkintää.
Johtopäätös 3: Energiansäästö olisi noin 20 000 GJ vuodessa ja hiilidioksidia syntyisi noin 1 200 tonnia vähemmän vuodessa. 3.2 Kuljetusmuotojen valinta ja käyttö Kuljetusmuotojen valinta perustuu kuljetuskustannuksiin ja on sitä kautta pääsääntöisesti ohjautunut jo energiatehokkaimpiin muotoihin.
Rahoitusta on haettavissa energiainfrastruktuurihankkeisiin, uuteen energiateknologiaan, vähähiilisen vedyn tuotantoon ja varastointiin, hiilidioksidin talteenottoon ja käyttöön sekä teollisuuden prosessien sähköistämiseen ja vähähiilistämiseen.
Bussiliikenteen päästöt 2014 Typen oksidit (NOx) Pienhiukkaset (PM) Hiilidioksidi CO2 g/matkustajakm Muutos vuodesta 2013 0,458 0,0084 72,518 -3,7 % -5,0 % -3,2 % Liikenteen hiilidioksidipäästöt CO2 g/matkustajakm Ympäristöbonus 0 Juna HSL edistää ympäristöystävällistä bussiliikennettä kilpailutusten kautta.
Merkittävimmät teollisuusuuneja koskevat päästöt ovat häkä, hiilidioksidi, typen oksidit ja tietyissä tapauksissa rikkivedyt. Oikealla poltintyypin valinnalla sekä poltinjärjestelmän oikealla ohjauksella voidaan vaikuttaa oleellisesti uunin päästöihin.
Korroosiota voi vähentää myös muuttamalla ympäristön olosuhteita vähemmän syövyttäviksi esimerkiksi poistamalla vedestä happea, hiilidioksidia, ioneita ja mineraaleja vedenkäsittelyn avulla tai päällystämällä syöpyvä materiaali korroosiota kestävällä pinnoitteella.