Siirry sisältöön

37 hakutulosta

Julkisten latauspisteiden määrä kasvaa jatkuvasti, joten ladattava auto – täyssähköauto tai ladattava hybridi – on yhä houkuttelevampi vaihtoehto.
Ladattavat hybridit on varustettu Type 2 -latausliitännällä, jolla saavutetaan noin 4 kW:n latausteho. Tällöin lataaminen tyhjästä täyteen kestää muutaman tunnin. Joissakin hybrideissä on myös CCS-teholatausliitäntä, jolloin latausaika lyhenee merkittävästi. Täyssähköautot ottavat yleensä vastaan peruslatausta noin 11 kW teholla, jolloin latausaika on joitain tunteja.
Kylmäkäynnistys ei haittaa sähkömoottoria Lähes kaikissa täyssähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä on esilämmitys ja -jäähdytystoiminnot. Sisätilojen lämpötila on mahdollista esi-ilmastoida mukavaksi ennen liikkeelle lähtöä, usein ajastamalla mobiilisovelluksen kautta. Erillistä polttoainekäyttöistä lämmitintä ei tarvita.
Ladattava hybridi on muuten kuin tavanomainen hybridi, mutta sen akku voidaan ladata myös verkkosähköllä. Toimintamatka sähköllä on automallin mukaan 20–80 kilometriä, jonka ylittyessä ajoa voidaan jatkaa polttomoottorin turvin. Täyssähköauto sopii parhaiten työmatkaliikenteeseen tai kaupunkiajoon, joissa rajallinen toimintamatka ei yleensä haittaa.
Takaisin Valitse fiksusti: Valitse vaihtoehtoinen käyttövoima Julkaisun kieli Suomi Laajuus 7 sivua Julkaisuvuosi 2020 Lataa Valitse fiksusti - Valitse vaihtoehtoinen käyttövoima Kuvaus Jos auton hankinta on ajankohtainen, kannattaa harkita vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaa autoa, kuten täyssähköautoa, ladattavaa hybridia, kaasuautoa tai flexfuel-autoa.
auto Täyssähköauto tai ladattava hybridi. ladattava hybridi Auto, jossa sekä sähkö- että polttomoottori ja johon voidaan ladata sähköä latauspisteeltä. latausjärjestelmä Latauspisteiden, keskusten, kaapelointien ja ohjauslaitteiden muodostama toiminnallinen kokonaisuus. latauskyky Sähköä syöttävän tai vastaanottavan laitteen kyky ladata sähköä. latauspisteen maksimiteho Suurin teho
Hybridi työsuhdeautoksi Ladattavalla hybridillä matkan suorittaminen ei muodostu haasteeksi. Ympäristö- ja kustannusmielessä sähköllä ajaminen edellyttää kuitenkin lataushybridin tiuhaa lataamista. Erityisesti jos ajosuoritteet ovat jatkuvasti pitkiä tai latausmahdollisuudet ovat puutteelliset, voi autoilija joutua käyttämään polttomoottoria ajamiseen usein tai jatkuvasti.
Joulukuussa 2021 rekisteröidyistä uusista autoista 44 prosenttia oli ladattavia, eli täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä. Kasvavasta suosiosta huolimatta sähköautoiluun siirtyminen on vielä monelle kotitaloudelle ja yritykselle vierasta.
Paikkoja vähäpäästöisyyskriteerit täyttäville autoille sekä latauspaikkoja täyssähköautoille ja ladattaville hybrideille tullaan varaamaan kysynnän mukaan Helsingin keskustaan ja tärkeimmille liityntäpysäköintialueille.
Mikäli vapaan autoedun työsuhdeautoina suositaan ladattavia hybridejä, on työnantajan hyvä tukea latausmahdollisuuksia myös työntekijän kotona. Mikäli kotilatausmahdollisuutta ei tarjota, on riskinä, että autolla ajetaan useimmiten polttomoottorilla.