Siirry sisältöön

16 hakutulosta

Ympäristömerkit Suomessa on käytössä paljon ympäristömerkkejä, jotka kertovat tuotteiden ympäristövastuusta. Merkit auttavat kuluttajia tekemään ympäristötietoisempia päätöksiä. Tälle sivulle on listattu tunnetuimpia ja luotettavia ympäristömerkkejä.
EU-ympäristömerkki EU-ympäristömerkki perustettiin vuonna 1992. Kuten Joutsenmerkki, sekin voidaan myöntää vain ryhmänsä parhaille tuotteille tai palveluille. Merkinnän piirissä on vajaat 30 tuoteryhmää. Syyskuussa 2024 erilaisia EU-ympäristömerkittyjä tuotteita ja palveluita oli markkinoilla jo 98 977.
Motiva Oy omistaa (100 %) tytäryhtiön Motiva Services Oy:n, joka tarjoaa palveluja ensisijaisesti yrityksille ja kunnille, ja Ympäristömerkintä Suomi Oy:n, joka hallinnoi Suomessa sekä pohjoismaista ympäristömerkkiä Joutsenmerkkiä että EU-ympäristömerkkiä.
Viherpesusta ja tulevasta sääntelystä viestittiin myös ympäristömerkkien verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. 48 Lokakuussa ympäristömerkit esittäytyivät Euroopan parlamentissa, sekä Brysselissä että Strasbourgissa.
Tätä varten on hyvä tutustua kyseistä tuotetta tai palvelua koskeviin standardeihin tai ympäristömerkkien kriteereihin. Ympäristöä säästävää valmistusprosessia voi vaatia vain tietyissä tapauksissa, esimerkiksi uusiutuvan energian tai sähkön hankinnassa.
Palvelun sateenvarjon alle kuuluu joukko erilaisia sitoumuksia eri hallinnonaloilta: toimeenpano-, ravitsemus-, ympäristömerkki- ja materiaalitehokkuussitoumukset sekä green deal-sopimukset. Mitä?
Palvelun sateenvarjon alle kuuluu joukko erilaisia sitoumuksia eri hallinnonaloilta: toimeenpano-, ravitsemus-, ympäristömerkki- ja materiaalitehokkuussitoumukset sekä green deal-sopimukset. Mitä?
Palvelun sateenvarjon alle kuuluu joukko erilaisia sitoumuksia eri hallinnonaloilta: toimeenpano-, ravitsemus-, ympäristömerkki- ja materiaalitehokkuussitoumukset sekä green deal-sopimukset. Mitä?
Vähimmäisvaatimuksena voi olla esimerkiksi energiatehokkuus, vähäpäästöisyys, ympäristömerkki tai kierrätettävyys. Hankittavalle tuotteelle tai palvelulle kannattaa tarjouspyynnössä asettaa vähimmäisvaatimukset, jotka tuotteen on täytettävä.
Markkinaselvitys antaa tietoa myös toimittajien todentamismahdollisuuksista, esimerkiksi käytössä olevista sertifikaateista, ympäristömerkeistä tai mittaustuloksista. Kolmannen osapuolen vahvistama tieto voi olla varsinkin pienemmille yrityksille hidas ja kallis prosessi.